AFTONBLADET AVSLÖJAR: MP står redo att pressa Löfven

Så kan MP riva upp trafikleden Fridolin: Dyrt att bygga motorvägen – inte att stoppa den

1 av 3
NYHETER

Miljöpartiet är redo att pressa Stefan Löfven vid ett maktskifte.

Aftonbladet kan avslöja att MP begärt ut dokument om Förbifart Stockholm - för att reda ut vad det skulle kosta att riva upp projektet.

– Vi måste vara förberedda för en regeringsmedverkan, säger Gustav Fridolin.

Miljöpartiet har tidigare sagt att det inte går att riva upp beslutet om Förbifart Stockholm.

Men bakom kulisserna undersöker MP om en rödgrön regering kan fatta ett sådant beslut.

Häromveckan begärde partiets riksdagskansli att fåveta om regeringen kan stoppa Förbifart Stockholm utan att fråga riksdagen.

Och svaret är ja.

I alla fall enligt arbets­material för internt bruk från Näringsdepartementet som utrett om regeringen kan stoppa infrastrukturprojektet på egen hand.

Kostnad: 3 miljarder

Den 15 augusti fick Miljöpartiets riksdagskansli ta del av dokumentet efter ­begäran.

”Det finns inga bind­ningar som gör att rege­ringen måste inhämta mandat från riksdagen för att stoppa projektet” skriver Näringsdepartementet i sin interna promemoria.

Den 19 augusti, fyra dagar senare, svarade Trafikverket genom projektchefen för Förbifarten på en fråga från MP om vad det skulle kosta att avveckla projektet.

3,3 miljarder kronor blev svaret, om projektet stoppas nu i augusti.

– Vi blir ofta påhoppade med oärlig argumentation om att det skulle vara dyrt att stoppa ett motorvägsbygge, det är motorvägen som är dyr, säger Gustav Fridolin när Aftonbladet konfronterade honom med uppgifterna efter SVT:s ­utfrågning i går kväll.

Stockholm avgör

Förbifarten är en av flera svårigheter i rödgröna ­regeringsförhandlingar vid ett maktskifte. Lösningen från MP:s språkrör och ­Stefan Löfven har varit att skjuta ner frågan till huvudstadspolitikerna och låta Stockholmsmajoriteten avgöra.

– Frågan kommer inte prövas av en rödgrön rege­ring, eftersom beslutet är fattat och bygget redan har börjat, säger Anders ­Ygeman, trafikpolitisk tales­man för S och ordförande i riksdagens trafikutskott.

Men Gustav Fridolin är av en annan åsikt.

På Aftonbladets fråga om MP kan tänka sig att riva upp Förbifart Stockholm genom ett regeringsbeslut svarar han:

– I sådant fall kommer det vara ett regeringsbeslut, för det ingår i den nationella planen. Både vi och Socialdemokraterna har sagt att den behöver omförhandlas.

Han är noga med att på­peka att den stora delen av Förbifartens finansiering kommer från trängselavgifter i Stockholm, och att stockholmarna råder över dem.

”Viktigt vallöfte”

Men i den promemoria som Miljöpartiet har begärt ut från Näringsdepartementet står det att rege­ringen kan nolla det anslag från trängselskatterna som Trafikverket, och därmed Förbifart Stockholm, får.

Om ni uppfattar att stockholmarna hellre vill se kollektivtrafik kan det bli ett regeringsbeslut om att stoppa motorvägs­bygget?

– En regering kan inte sätta käppar i hjulet om Stockholms majoritet vill att pengarna ska gå till kollektivtrafik i stället för en dyr motorvägsstump. Det är stockholmarna som avgör. Det finns goda chanser att få en majoritet med Miljöpartiet både i Stockholms län och i Stockholms kommun. Då kommer det här vara ett av de viktigaste vallöftena, säger ­Fridolin.

ARTIKELN HANDLAR OM