S och MP fryser Förbifart Stockholm till maj

1 av 2 | Foto: Foto: LARS HEDELIN, ap
dubbla budskap? Fredrik Reinfeldt åker jorden runt för att övertala andra länder att minska sina koldioxidutsläpp. Samtidigt fortsätter processen hemma i Stockholm med förberedelserna för det största motorvägsbygget i svensk historia – Förbifart Stockholm.
NYHETER

Det omdiskuterade vägbygget Förbifart Stockholm har varit en av de stora stötestenarna i regeringsförhandlingarna mellan S och MP.

Nu skjuter partierna på byggstarten – för att ge tid till förhandlingar om resurser från trängelskatt till kollektivtrafiken.

– Vi tar en paus ett halvår, säger Anders Ygeman, trafikpolitisk talesperson (S).

Just nu pågår intensiva regeringsförhandlingar mellan Socialdemokraterna och Miljöpartiet. Stefan Löfven har sagt att han siktar på att presentera sin regering för riksdagen på fredag. En av de stora konfliktfrågorna mellan partierna har varit framtiden för motorvägsbygget Förbifart Stockholm. S har varit för, medan MP varit emot.

Nått överenskommelse

Under dagen avslöjade SvD att partierna nu har kommit överens på riksnivå. Tidningen uppger att byggstarten skjuts upp till den 1 maj 2015 men innan dess ska S och MP, på olika nivåer, diskutera hur intäkterna från trängselskatten ska fördelas.

Utredningar har visat att den största delen av pengarna har gått till vägbyggen. MP vill i stället se en jämnare fördelningen där mer pengar går till kollektivtrafiken.

Exakt hur motorvägsbygget ska finansieras är dock fortfarande oklart.

– Det har varit viktigt för oss att klara ut om allting bara ska löpa som det är planerat och tänkt, eller om vi ska ge möjlighet till en tankepaus och en möjlighet att göra en omprioritering kring infrastruktur i Stockholmsregionen, säger Åsa Romson, språkrör (MP).

"Bra uppgörelse"

Socialdemokraternas trafikpolitiske talesperson Anders Ygeman bekräftar uppgörelsen för Aftonbladet. Han menar att man fryser projektet en tid.

– Vi tar en paus ett halvår så att Stockholms stad och Stockholmsregionen, i form av landstinget, kan pröva en annan finansering. Det kan bli som det stod på valsedlarna att större del av trängselskatten går till kollektivtrafiken till exempel, säger han.

Anders Ygeman vill dock inte se det som en seger för vare sig Socialdemokraterna eller Miljöpartiet.

– Man ska inte se det så, jag tror att det är en bra uppgörelse för att både klara klimatmålen och få fart på Stockholm och Sverige.

Åsa Romson menar i sin tur att det är en seger för Stockholmarna.

– Det är tydligt att vi signalerar att vi, till skillnad från Alliansen, ser att man måste ha ett lokalt och regionalt inflytande över trängselskatten, säger hon.

Sjöstedt: ”Ohållbart projekt”

På en presskonferens under måndagen kommenterade även Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt uppgörelsen:

– Jag vill bara understryka att den uppgörelsen är vi på inget sätt en del av. Vi vidhåller vår kritik av Förbifarten som ett projekt som i grunden är ohållbart.

– För oss som ett grönt parti och ett klimatparti har det varit en viktig miljöfråga i Stockholm att inte bygga Förbifarten utan att satsa de enorma summor som det handlar om på att bygga ut kollektivtrafiken.

ARTIKELN HANDLAR OM