TV 4 låter SD göra reklam

En miljon av intäkterna går till kampanj mot rasismen

får köpa annonsplats TV 4 har beslutat att alla partier som stödjer ett demokratiskt statsskicka får köpa reklamtid i kanalen – något som öppnar dörrarna för Jimmie Åkesson och hans parti.
NYHETER

TV 4 tillåter Sverigedemokraterna att köpa reklamtid.

Men kanalen kommer skänka en miljon av intäkterna från partierna till en kampanj mot rasism som inleds i dag.

Foto: Foto: KARIN TÖRNBLOM
Jan Scherman.

Politisk tv-reklam är tillåtet i Sverige sedan 2009 och inför EU-parlamentsvalet förra året beslöt TV 4 att bara riksdagspartier skulle få köpa reklamplats.

Skänker pengar

Den regeln har nu slopats. I stället släpps alla partier som i sitt partiprogram stödjer ett demokratiskt statsskicks grunder fram.

Detta innebär till exempel att Sverigedemokraterna kommer kunna annonsera i TV 4.

Men företaget kommer samtidigt skänka en miljon av pengarna det får in av de politiska partierna till sin kampanj nollrasism, kan Aftonbladet i dag avslöja.

– Det här är helt och hållet min idé som jag pratat med flera om och har fått förankrat hos TV 4:s styrelseordförande Torsten Larsson, säger vd Jan Scherman.

Yttrandefrihet-fråga

Scherman säger att kanalen noggrant övervägt frågan om huruvida Sverigedemokraterna ska få köpa reklam.

– Det skulle vara problematiskt för ett stort medieföretag att inskränka yttrandefriheten på det sättet ett förbud mot detta parti skulle innebära. Yttrandefriheten är vidsträckt och människors rätt att uttrycka sina åsikter slås fast i Europakonventionen och FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna.

– Jag citerar den franska filosofen Voltaire: ”Jag hatar dina åsikter, men är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem”.

Men nog hade det varit juridiskt möjligt att tacka nej till Sverigedemokraternas pengar?

– Vi har tittat på andra länder med en lagstiftning som påminner om vår. Det finns prejudikat som visar att det strider mot yttrandefrihetsgrundlagen att säga nej. Jag tror dessutom att en sådan diskriminering från vår sida skulle kunna få obehagliga konsekvenser.

På nationaldagen

Scherman förutsätter att alla partier som köpt reklamplats kommer ställa sig bakom TV 4:s beslut.

Nollrasism-kampanjen går nu in på sitt 13:e år. Den hålls sedan förra året i anslutning till Sveriges nationaldag.

– Vi anser att det av flera skäl är en bra dag för denna manifestation.

ARTIKELN HANDLAR OM