Information om Schibsted

Publicerad:
Uppdaterad:

Aftonbladet ägs sedan 1996 av den norska mediekoncernen Schibsted, som i Sverige också äger Svenska Dagbladet, nyhetssajten Omni, marknadsplatsen Blocket och en rad digitala tjänstebolag.

Kungsbrohuset – Schibsteds huvudkontor i Sverige.
Foto: Jerker Ivarsson
Kungsbrohuset – Schibsteds huvudkontor i Sverige.

Schibsted har i dag, 2020, över 5 000 anställda, de flesta i Sverige och Norge. I Norge äger koncernen bland annat de två största tidningarna, kvällstidningen VG och morgontidningen Aftenposten, samt flera lokaltidningar på den norska västkusten. Och även i Norge en rad digitala tjänstebolag, där Blockets motsvarighet Finn.no är det största.

Schibsteds övergripande mål är att stärka människor i deras vardag och ge möjlighet att  fatta välgrundade beslut, det sker bland annat genom tidningarna och journalistiken, men det sker också genom digitala tjänstebolag som jämförelsetjänsterna Prisjakt och Lendo, eller företag som Let’s Deal som tar fram bra erbjudande till konsumenter.

Schibsteds vision är att bidra till ett mer hållbart samhälle och samtidigt vägleda människor till smartare beslut genom innovativa produkter.

Kort om Schibsteds historia

1839 startade norrmannen Christian Schibsted ett boktryckeri i Oslo. Tryckeriet utvecklades och två decennier senare grundade Christian Schibsted tidningen Aftenposten för att bredda verksamheten. För Schibsted var tidningen inte bara ett affärsprojekt, det var också ett sätt att ta ställning för demokrati och yttrandefrihet, en rörelse som på 1830-talet fått fart i både Stockholm och Oslo. Aftenposten är i dag en av Norges största och mest framstående tidningar.

1966, drygt 100 år efter Aftenpostens grundande, köpte Schibsted den norska kvällstidningen Verdens Gang (VG) och blev med det en mediekoncern. Under Schibsteds ägarskap utvecklades VG och blev 1981 Norges största tidning. I dag har VG omkring  2,4 miljoner läsare varje dag.

1992 börsnoterades Schibsted på Oslobörsen.

1996 etablerades Schibsted i Sverige genom att koncernen köpte 49,9 procent av Aftonbladet från LO och samtidigt tog över det operativa och ekonomiska ansvaret för tidningen. Senare samma år gick Aftonbladet om konkurrenten Expressen och blev Sveriges största tidning. Under de här åren var mediebranschen i början på den enorma digitala omställning som sedan följt och fortfarande påverkar mediebranschen. Med sina 3,5 miljoner dagliga besökare är Aftonbladet i dag svenska folkets primära nyhetskälla online. I dag äger Schibsted 91 procent av Aftonbladet, medan LO står kvar med 9 procent.

1998 utökade Schibsted sin position på den svenska mediemarknaden när en av Sveriges mest ansedda tidningar, Svenska Dagbladet (SvD), köptes. Efter uppköpet gjordes stora förändringar i SvD:s produktion. Svenska Dagbladet var till exempel en av de första svenska morgontidningen att gå över från fullformat (broadsheet) till tabloidformat.

Köpte Blocket 2003

2003 köpte Schibsted, genom Aftonbladet, Sveriges största köp och säljsajt, Blocket. Sedan dess har Blocket utvecklats till ett framgångsrikt bolag och konceptet kopierats på en mängd marknader runt om i världen. I dag är Blocket en marknadsplats där människor kan hitta i stort sett allt de behöver i sin vardag – från designmöbler och barnvagnar till bilar och jobb.

2005 förvärvades den digitala tjänsten Hitta.se, följt av bland annat jämförelsesajten Prisjakt, tv-guiden TV.nu och låneförmedlaren Lendo. Detta blev startskottet för Schibsted Growth, vars verksamhet har fokus på nya investeringar och utveckling av digitala tillväxtföretag. Idag består portföljen av över 20 bolag med varumärken som Let’s Deal, Compricer, Hypoteket, Hygglo, Kundkraft, Mindler, Klart.se, Mötesplatsen, Albert och Rocker.

2018 separerade Schibsted ut Blockets alla internationella sajter utanför Norden till det fristående bolaget Adevinta, som noterades på Oslobörsen våren 2019.

Publicerad:

LÄS VIDARE