Dagens namn: Elisabet, Lisbet
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG

Lastbilar kan bli rullande kontor

En ensam lastbil på motorvägen kan bli en udda syn i framtiden.   En ensam lastbil på motorvägen kan bli en udda syn i framtiden.

Bli inte förvånad om du snart möter en karavan av långtradare där flera av förarna håller i en ipad istället för ratten.

De autonoma lastbilarna är nämligen på väg.

– Förarna kommer få nya arbetsuppgifter, säger Karl Henrik Johansson på KTH.

Den förarlösa revolutionen sveper genom bilvärlden – och lastbilarna är inget undantag.

Nyligen blev Nevada den senaste delstaten i USA att tillåta förarlösa lastbilar och prototyper från tyska Daimler dundrar nu fram mer eller mindre förarlöst på Nevadas ökenvägar.

Även i Sverige har forskningen kommit långt. På Kungliga tekniska högskolan samarbetar man med lastbilstillverkaren Scania, bland annat med avancerad konvojkörning.

Bromsar en bromsar alla

Upp till fem lastbilar kör trådlöst sammankopplade med bara 15 meters mellanrum. Första bilen reglerar hastigheten och bromsar den bromsar alla. Luftmotståndet för de bakre bilarna minskar och det har stor betydelse, enligt Karl Henrik Johansson, som är professor i reglerteknik vid KTH och som jobbar med projektet.

– Det innebär att bränsleförbrukningen går ner tio procent. Det blir enorma besparingar med tanke på att en tredjedel av kostnaden för lastbilstrafik är just bränsle.

Och enligt Karl Henrik Johansson är systemet säkert.

– Utöver att man har den kommunikationen mellan bilarna så har man radar fram på bilarna. Så om man skulle tappa uppkopplingen mellan två bilar så delar sig konvojen och skapar större avstånd, säger han.

Måste köra sista biten

De digitala karavanerna rullar sedan några år på Scanias testbanor och försök görs även på vägarna.

– Det har tagit en väldig fart på senare år och Sverige leder den tekniska utvecklingen. Det blir mer storskaligt och nästa år planerar vi att köra ifrån Stockholm ner till Barcelona, säger Karl Henrik Johansson.

Än så länge är konvojerna inte helt automatiska, men tekniken finns och målet är att de ska bli så självkörande som möjligt. Men några helt förarlösa lastbilar kommer det inte bli frågan om. Även de automatstyrda bilarna kommer behöva förare, tror Karl Henrik Johansson.

– På kontinenten Europa finns två miljoner långtradare som går långa sträckor. Men det är väldigt få av dem som går tillsammans mellan samma start och slutpunkt. Det behövs ju en förare som ska köra de där sista bitarna, säger han.

Nya arbetsuppgifter

Däremot ser han framför sig andra arbetsuppgifter än just bilkörning under resorna.

– På en motorväg skulle förarna i bilarna bakom kunna utföra planeringsuppgifter och andra typer av uppdrag. Man kanske turas om att göra olika saker i den här plutonen. Det är inte frågan om att ta bort föraren, men man kanske utvecklar förarens uppgifter.

Även på den fackliga sidan är man någorlunda positiv till utvecklingen.

– Det är nog fullt möjligt att chauffören kan sitta och hålla på med ruttplanering till exempel. Man kan ju göra vad som helst i en telefon i dag. Men det kräver kompetensutveckling. Och bättre löner naturligtvis, säger Magnus Falk på fackförbundet Transport.

Fel sorts vägar

Samtidigt vill Magnus Falk inte dra för stora växlar på den förarlösa tekniken.

– Vi har ju inte samma förutsättningar här i Sverige som i till exempel Australien och USA med sina långa raka vägar utan trafik. Och de flesta transporter handlar om till exempel ett lass grus till ett bygge. För sådana saker blir det här inte aktuellt, säger han.

Scania Trafik Forskning & vetenskap
Senaste nytt
Om Aftonbladet