Dagens namn: Klemens
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG

Dolda tekniken bakom världens säkraste bil

Nästan full pott i säkerhetstesterna. Under hösten blev det klart att Volvos XC90 är världens just nu säkraste bil. Här är den svenska tekniken som snabbat på utvecklingen av modellen rejält.

Att Volvo är bra på säkerhet är ingen hemlighet. Vad däremot inte många känner till är hur biljätten använt internet of things-teknik under utvecklingen av säkerhetssuccén Volvo XC90. Med hjälp av uppkopplade testbilar som körs i olika miljöer runt om i världen kan bilföretaget i realtid samla in data som sedan används i framtagandet av nya modeller.

– Vi kan ju knappast ta åt oss äran över att det gick så bra för Volvo XC90 i testerna, men vi är definitivt en del av det, säger Mikael Långström, VD för det svenska företaget Fältcom som levererar de så kallade MIIPS-enheterna till Volvo, plattformar som kan kopplas ihop med och läsa av bilarna, för att sedan över internet skicka information till utvecklingsteamens servrar.

– Själva enheten är lite som en smartphone som vi kan lägga in olika appar i. Den kan kommunicera, den har gps och med den kan man få information om hur bilen beter sig – från motor till karosseri, förklarar Mikael Långström.

Snabbare utveckling

Att samla in data genom att testköra nya modeller är givetvis inget nytt, men att informationen skickas direkt har gjort att utvecklingen av nya bilmodeller går betydligt snabbare i dag än tidigare.

– De får ju inte bara in datan på ett mycket effektivare sätt, de kan också direkt skicka en uppdatering till bilen, över luften och oavsett var på jorden den befinner sig. Utvecklingen sker i realtid, helt enkelt, säger Mikael Långström och fortsätter:

– Om det tog sju år att ta fram en ny bilmodell innan den här tekniken var i bruk så tar det säkert hälften så lång tid i dag, säger han.

Förarlösa fordon

Sakernas internet har inte bara effektiviserat bilindustrins utveckling av nya modeller, utan förändrar även hur vi använder våra bilar. Enligt Mikael Långström kommer vi exempelvis ha förarlösa fordon i bruk inom bara ett par år.

– Här behöver man ju verkligen ha den här tekniken. Både för att få reda på problem med fordonen men också för att kunna fjärrköra dem.

Överhuvud taget kommer det i framtiden, enligt Mikael Långström, att finnas en förväntan på att vi kan förändra våra fordons funktioner under deras livstid. Att vi – precis som med våra smartphones i dag – inte köper en färdig produkt utan med hjälp av uppkopplad teknik anpassar bilarna efter våra behov.

– Det är inte längre tekniken som begränsar oss, den ligger tvärtom steget före. Allt vi drömmer om att göra är möjligt, säger Mikael Långström.

Johanna Paues

Läs mer här
Senaste nytt
Om Aftonbladet