Dagens namn: Cecilia, Sissela
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG

Ambulansdrönaren som kan rädda liv

”Kan utföra livsfarliga räddningsuppdrag”

Foto: Tactical Robotic

Offer för naturkatastrofer på oländiga platser men också bergsklättrare eller vandrare som efter olyckor hamnat på platser där vanliga helikoptrar inte kan landa.

Eller krigsoffer som behöver hämtas i livsfarliga stridszoner.

Detta är några användningsområden som det israeliska företaget Tactical Robotics ser för sin nya ambulansdrönare AirMule.

Nu är den här den obemannade flygande ambulansen som ska kunna flyga två skadade och landa på platser där vanliga helikoptrar inte klarar av att gå ner.

– Den kan utföra räddningsuppdrag i berg eller i katastrofområden, exempelvis kärnkraftsanläggningar där inte räddningspersonal och vanliga helikoptrar kan gå in, säger drönarens konstruktör Rafi Yoeli till BBC.

Kan lyfta 450 kilo

Drönaren gjorde sin jungfrufärd vid flygplatsen Megiddo i norra Israel dagen innan nyårsafton. Även om den färden bara varade i två och en halv minut ser konstruktörerna det som ett bevis för att deras vision håller: att AirMule ska kunna lyfta upp en last på upp till 450 kilo, minst två människor, lyfta vertikalt som en helikopter – för att sedan transportera lasten i 150 kilometer i timmen över en sträcka på upp till 50 kilometer. Inte minst viktigt: drönaren klarar upp till 25 sekundmeters vindar.

Drönaren har sitt rotorbladssystem inbyggt i farkostkroppen. Det gör att den kan komma ner i exempelvis trånga raviner eller gator och sedan gå fri från bergssidor eller byggnader. Om den ändå misslyckas har den ett inbyggt fallskärmssystem.

Ursprungligen började utvecklingen av ambulansdrönaren år 2008 för att användas i krig. Men med tiden har det civila användandet hamnat mer och mer i fokus. Den är därför utrustad med en motor som är betydligt tystare än hos en konventionell helikopter.

Priset: 25 miljoner kronor

Det som talar mot det civila användandet är i nuläget framförallt kostnaden. Styckepriset är i dagsläget 25 miljoner svenska kronor, något som Tactical Robotics hoppas ha sänkt avsevärt innan drönaren går i serieproduktion senast 2020.

Ett annat problem är vädertålighet:

– Vi måste förbättra farkostens kontrollsystem för att göra den kapabel att flyga i regn och annat dåligt väder, medger Yoeli till BBC. Innan detta års slut tror Yoeli att man ska ha kunnat genomföra färder fullt enligt drönarens teoretiska kapacitet.

Till BBC säger drönarexperten Ravi Vaidyanathan att han är mycket imponerad av AirMule tekniskt men att det finns andra frågetecken:

– Ingenjörerna måste bevisa att den inte är till fara för andra flygfarkoster och människor som lever under dess flygsträckor, säger Vaidyanathan.

Tactical Robotics är inte ensamma om sin vision om drönare som transporterar skadade. Vid techmässan CES i Las Vegas nyligen presenterade det kinesiska företaget Ehang en drönare som kan bära människor, upp till 100 kilo, under 23 minuter i en hastighet av drygt 100 kilometer i timmen.

Lars Nylin

Läs mer här
Senaste nytt
Om Aftonbladet