Dagens namn: Katarina, Katja
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG

”Vi kommer utveckla varma känslor för våra robotar”

På besök i framtidslabbet: Sakerna hjälper oss

SAN FRANCISCO. Hur ska robotar röra på sig för att vi ska fatta vad de vill?

Digitala livet har träffat de smarta byrålådorna som hjälper dig hitta rätt i skrivbordsröran.

På Stanfords designskola i Silicon Valley finns forskarteamet som kallar sig Transformers.

De lägger all sin kraft på att försöka förstå hur framtidens robotar – allt som är digitalt och programmerbart – bäst ska kommunicera med människor.

I filmen ”Her” blir en ensam skribent kär i sitt operativsystem, som är programmerat att hjälpa honom med allt han behöver.

– Att bli kär i en interaktiva pryl ligger än så länge långt bort. Men självklart kommer vi utveckla varma känslor till robotar i vår vardag, eftersom de hjälper oss, säger Wendy Ju, som är chef över Transformers.

50 miljarder uppkopplade prylar

Redan 2020 räknar tech-industrin med att det finns 50 miljarder uppkopplade prylar i världen – mobiler, wearables, hus och bilar. Uppkopplade människor kommer att kommunicera med minst en handfull robotar i sin omgivning.

– Om inte våra interaktiva prylar kan bete sig vettigt kommer det kännas som att vara förälder i en familj med hundra barn. Alla vill ha din uppmärksamhet, “Mamma, mamma, se på mig, lyssna på mig”, skrattar Weny Ju.

För att ta reda på hur människor uppfattar robotar och programmera digitala prylar så de inte stör i onödan, verkar gåpåiga eller skrämmande, har Transformers gjort en oändlig rad med försök.

Ett av dem har visat att människor lätt blir skrämda när en robot närmar sig rakt framifrån. Det spelar ingen roll om roboten är liten, rund och söt, människor som fått frågan säger att det kändes obehagligt. Om roboten istället gör en liten lov framför personen och närmar sig snett från sidan känns det inte alls lika hotfullt.

– Den här typen av insikter är värdefulla när robotar ska programmeras, säger Wendy Ju.

 

Smarta byrålådorna är bossiga

Digitala Livet fick vara med som försökskanin hos Transformers. Det här gången handlade det om att samarbeta med smarta skrivbordslådor.

Vi placeras framför ett skrivbord med en stor plastlåda som ska skruvas isär. För att klara uppgiften ska de smarta skrivbordslådorna hjälpa till att hitta rätt verktyg.

Lådan med rätt skruvmejsel glider ut när den behövs och när verktyget lagts tillbaka visar lådorna vägen till nästa steg i plocka-isär-plastlåda-processen.

Samarbetet går inte helt smidigt. Det är stressigt, lådorna känns bossiga, som en otålig chef flåsar en i nacken och tycker att man jobbar för långsamt.

– Det är en vanlig reaktion, säger Wendy Ju, lägger armarna i kors och manar på att fortsätta.

När uppgiften äntligen är löst börjar skrivbordslådorna att applådera. I alla fall känns det så. Alla lådor åker in och ut, som en glad våge på lådors vis, och en känsla av glädje sprider sig i kroppen.

– Du förstår varför vi programmerat dem på det sättet, eller hur?, säger Wendy Ju.

Precis.

Vi sätter oss ner på en soffa i labbet och pratar vidare.  Plötsligt rullar en liten robot-fotpall upp vid sidan av soffan och gör en ruskande röresle.

Gick det bra, lille vän?

Transformers har i ett annat projekt tittat på hur robotar ska kunna få människor att förstå vad de vill, utan ord. Expressiva rörelser visar sig funka. I det här fallet är det fotpallen som får en att förstå att fötterna går att lyfta upp på pallen genom den lilla ruskningen.

Transformers har också gjort försök med en robot-papperskorg som rullade mellan borden i en snabbmatsrestaurang. Väl framme vid brodskanten ruskade den programmerade papperskorgen på sig. Människor förstod intuitivt att roboten ville ha skräp.

Folk i försöket reagerade positivt på robotpapperskorgen och behandlade den väl. När den druttade omkull skyndade människor fram, lyfte upp den på hjulen igen och pratade med roboten, undrade om allt hade gått bra? Precis som om den vore en liten person.

Men den programmerade papperskorgen tillskrevs inte mänsklig status på alla vis.

– Hade en servitör kommit fram till borden och plockat skärp skulle folk säga tack. När vi frågade restaurangbesökarna menade de att roboten borde tacka, eftersom de ”matade” den med skräp, säger Wendy Ju.

Teknik Silicon Valley
Senaste nytt
Om Aftonbladet