Dagens namn: Bernhard, Bernt
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG

Sanningen om de nya gilla-knapparna

Därför ändrade Facebook sina knappar: Kritiken är fånig

SAN FRANCISCO. Nu tjänar Facebook pengar på ditt humör.

– Det är enklare att läsa av känsloläget med nya gillaknapparna, säger Stanford-professorn Michal Kosinski.

Förra veckan presenterade Facebook sina nya känsloknappar. Istället för ett stelbent ”gilla” kan vi uttrycka oss mer specifikt. Nu finns knappar för wow-känslor, ilska, skratt, sorg och kärlek.

Toppen, tycker miljontals användare som länge tjatat om mer träffande sätt att uttrycka sina Facebookkänslor.

Bra, tycker Facebook också. För nu får sociala-medierjätten möjlighet att ta tempen på vårt humör – och tjäna mer pengar.

Humöret i flödet

Facebook vet redan idag mycket om oss. Massor av information kan vridas ur våra Facebook-flöden. Var vi reser, vilka vänner vi har, vilken mat vi gillar och vilka sportlag som vi sympatiserar med.

Via de barnsliga känslo-figurerna kan Facebook snart håva in ännu fler upplysningar: De vet hur vi mår. Är du på uppåt-humör och älskar allt i ditt flöde? Eller har du en dålig dag? Vilka politiska inlägg gör dig ilsken, ledsen eller full i skratt?

– Känsloemojis gör det enklare för Facebook att läsa av ditt känsloläge, också negativa känslor, säger Michal Kosinski, professor i datavetenskap vid Stanford University som gjort en uppmärksammad undersökning om Facebooks gillaknapp.

Med den kunskapen i bagaget kan Facebook snart skicka in humöranpassade inlägg, artiklar och reklam i din nyhetsfeed.

– Facebooks mål är att du ska spendera så mycket tid som möjligt på sajten. De vill skapa en miljö där du vill stanna kvar, säger Michal Kosinski.

Manipulativ studie

För två år sedan publicerade Facebook i tysthet en kontroversiell rapport. Vad händer med folk som matas med glada, positiva inlägg och hur påverkas de som får läsa negativa, oroliga inlägg och artiklar? För att få svar exponerades 700 000 ovetande Facebook-användare för nyhetsfeedar med innehåll som antingen lutade åt det negativa eller positiva hållet.

Resultatet av studien visade vad forskarna redan visste: Exponering för positiva eller negativa stories kan göra folk glada eller deppiga – och dina egna inlägg färgas av hur du känner dig.

När Facebook-studien nådde mainstreammedierna blev kritiken stenhård. I rubrikerna kallades undersökningen läskig, manipulativ och oetisk. Facebook hade experimenterat med nyhetsflöden och folks humör utan att fråga först. Kritikerna menade att Facebook behandlat sina användare som råttor i ett labb.

Som cigaretter

När känslofigurerna presenterades förra veckan blossade ny kritik upp.

”Facebook vill veta vad som får dopaminet att pumpa. Wow! Love!”, skriver sajten Tech.Mic och jämför med tobaksindustrin som packar cigaretter fulla med beroendeframkallande ämnen.

Professor Michal Kosinski på Stanford tycker att kritiken mot Facebook är orättvis.

– Din telefon, din fitbit, ditt kreditkort – allt går att använda för att analysera ditt känsloläge. Kritiken mot just Facebooks emojis blir lite fånig. Vill du hindra företag från att ta reda på hur du mår bör du sänka din telefon i havet och sluta använda kreditkort, säger Michal Kosinski.

Facebook har förklarat att algoritmerna i dagsläget läser av alla känsloemojis som en “gilla”-markering, men att det kan förändras framöver. Om du vill hindra Facebook från att ta pulsen på ditt känsloläge finns en enkel lösning: Låt bli att använda känsloemojis.

Facebook
Om Aftonbladet