Dagens namn: Isak
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG

E-posten är död – hackers mejlar inte

”Att sätta punkt känns onaturligt”

Nya sätt att prata online tar död på e-posten.

Nu vill vi inte ens sätta punkt efter meddelandet.

Det känns oäkta, visar ny studie.

Alexa Dunham i hackerlokalen Noisebridge på Mission Street i San Francisco har tröttnat på email.

– Det är ett gammalt tröttsamt sätt att kommunicera - det känns för klumpigt, säger hon.

Mike Lazarus som sitter bredvid håller med.

– Folk vill snacka med varandra på ett mer ledigt sätt, email är för formellt, förklarar han.

Zuckerberg: E-posten är död

Redan för fem år sedan, när Messenger lanserades, förklarade Facebooks Mark Zuckerberg emailen död. Påståendet visade sig vara överdrivet. Än så länge lever och frodas emailen, över 200 miljarder e-post-meddelanden skickas fram och tillbaka över klotet varje dag. Antalet registrerade email-konton fortsätter att växa. Men statistiken visar också att tonåringar ratar email och hoppar över till snabbare och mer flytande kommunikations-tjänster, där meddelanden lätt kan peppras med emojis, giffar och video. Sättet att kommunicera online har blivit mer expressivt och uttrycksfullt. Ungefär som att prata med miner och gester, fast i skrift.

– Att snacka online ska kännas som att snacka irl. Själv tycker jag det ser helt fel ut att sätta punkt efter ett meddelande, det känns inte naturligt, säger Mike Lazarus.

En studie från Binghampton University har visat att många håller med honom: Att sätta punkt efter ett sms uppfattas som otrevligt. Testpersonerna, en grupp studenter, var överens om att ett meddelande som avslutas med punkt verkar oärligt och kallt.

– Punkter i den snackiga sms-kontexten uppfattas som för formella. Intrycket blir att du är stel och oäkta, säger Cecilia Klin, som ledde studien.

Glöm grammatiken

Inte konstigt att email, som ofta författas enligt traditionella grammatik-mönster, blir förlorare i det nya kommunikationslandskapet.

– Det är som att skriva ett brev och då måste man skriva hela meningar och sätta punkt. Det är för stifft, säger Mike Lazarus.

Andra online-sätt att kommunicera, som uppmuntrar till korta meddelanden som kastas fram och tillbaka snabbt, helst utan punkter, passar honom bättre.

Facebooks Messenger har vuxit i rasande hastighet och idag använder 800 miljoner människor den snabba meddelandetjänsten. Också andra IM-tjänster växer explosionsartat och har till viss del ersatt email, visar undersökningar.

Två-åringen Slack som har två miljoner användare är en ganska ny kommunikationsstjänst som lockar med slogan “Be less busy”. Slack hjälper jobbteam att diskutera smidigt i en feed, istället för över email. Företagets egen undersökning visar att Slack-teamen tycker att produktiviten gått upp och nästan hälften säger att de hanterar färre email.

Alexa Dunhams och Mike Lazarus använder knappt sina emailkonton idag.

– Sist jag använde email varje dag hade jag ett skrivbords-jobb. Jag tror att alla snabbare, naturligare och enklare sätt att kommunicera kommer göra email överflödigt, säger Alexa Dunham.

 

Epostens historia – sex milstolpar

Exakt när e-posten uppfanns är svårt att säga eftersom den utvecklats i etapper till det vi idag använder. Men här är sex viktiga milstolpar.

1. Meddelanden på stordatorer

Stordatorer på 1960-talet användes av många olika användare, vilka anslöt sig till datorn via “dumma terminaler”. Terminalerna hade inte några lagringsmöjligheter. För att kunna kommunicera med andra användare av stordatorn uppfanns system för att lämna filer med text på en plats där en annan användare sedan skulle kunna hitta meddelandet. Ungefär som att lägga en lapp på kollegans skrivbord. De första e-breven kunde alltså inte skickas någon annanstans utan fungerade enbart på en dator.

2. Arpanet

När det första fungerande datornätverket Arpanet (internets föregångare) utvecklades av den amerikanska försvarsgrenen DARPA blev det möjligt att skicka meddelanden mellan datorer. 1971 skickades det första meddelandet mellan två datorer, som stod sida vid sida.

3. @-symbolen

När e-post kunde skickas mellan datorer på ett nätverk så uppstod behovet av ett adressystem som kunde se till att e-breven nådde rätt dator på nätverket. Konsulten Ray Tomlinson, som jobbade med Arpanet, valde 1972 symbolen @ från datorns tangentbord för att markera till vilken dator ett meddelande skulle. Allt enligt metoden “anvä[email protected]”. En av Tomlinsons kollegor kallade lösningen för ett “nice hack”.

Några år senare sägs det att 75 procent av trafiken på Arpanet bestod av e-post.

4. E-post mellan nätverk

Under 1980-talet används e-post på fler olika datanätverk som BITNET, DECnet, och UUCPNET, vid sidan av Arpanet. Nu utvecklades metoder för att kunna skicka meddelanden mellan nätverk, trots att de använde olika grundteknik för att skicka e-post.

5. Det första mejlet mellan statschefer

Sveriges dåvarande statsminister Carl Bildt skrev i sig i internet-historien när han den 4:e februari 1993 skickade ett e-brev till Bill Clinton som då var USA:s president.

6. Webbmejl

Den första webbmejl-funktionen utvecklades på CERN 1993. Och under de tidiga 1990-talet utvecklades på flera håll system för att att kunna skicka och ta emot mejl direkt i en webbläsare. 1996 grundades gratistjänsten Hotmail i Kalifornien och blev snart en av de mest populära e-posttjänsterna i världen. Hotmail, som snart köptes av Microsoft, var tillsammans med aktörer som AOL och Yahoo drivande i att få “vanligt folk” att börja mejla under slutet av 1990-talet.

 

Källor:

History of the Internet, Internet for Historians (and just about everyone else), Nethistory.info, Wikipedia

LISTA: 5 heta alternativ till mejl

Många företag och organisationer jobbar idag aktivt för att minska sin mejlanvändning och på så sätt bli effektivare. Här är några populära verktyg för effektivare kommunikation på jobbet.

Slack

Ett av de hetaste startup-bolagen i Silicon Valley de senaste åren har snabbt fått miljontals användare världen över med sin kommunikationsplatform för företag och arbetsgrupper. Grundtanken med Slack är att vara ett bättre och modernare kommunikationssätt än mejl. Gratis för mindre team.

Telegram

Meddelandetjänst som fokuserar på snabbhet och informationssäkerhet. Telegram är populär hos företag som lägger vikt vid att deras kommunikation är krypterad och säker. Gratis.

Yammer

Yammer beskrevs när det lanserades som ett Facebook för företaget. Idag ägs bolaget av Microsoft och erbjuds gratis i sin grundversion.

Basecamp

Projekthanteringssystemet Basecamp är poppis bland stora och små organisationer världen över. Med Basecamp kan du dela filer, tidsplaner och diskutera projekt så att alla kollegor kommer åt informationen. Prenumerationstjänst som kostar ett par hundra i månaden för mindre team.

Trello

Ett molnbaserat system för att samarbeta kring projekt. Funktionaliteten i Trello är ungefär densamma som Basecamp. Gratis i grundversionen.

Senaste nytt
Om Aftonbladet