Dagens namn: Magnus, Måns
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG

Varnar för trenden: Du kan bli beroende

Playstations VR-chef larmar: Vissa människor klarar inte av det

Foto: AP/Thinkstock

SAN FRANCISCO. Shuhei Yoshida är högsta chefen över Playstations virtual reality-satsning. Han älskar VR. Men i en öppenhjärtig intervju med ”Digitala Livet” berättar han om riskerna.

– Jag kan se hur VR-upplevelser kan bli totalt beroendeframkallande. Och för mycket beroende skapar problem, säger han.

VR-skärmen sitter bokstavligen klistrad över ansiktet och tekniken lurar hjärnan att tro att du transporterats rakt in i en ny värld. VR är redan idag mycket mer än gaiming. Virtual reality kommer slå på alla möjliga områden – från turism till utbildning – och ge människor möjligheten att ducka en trist verklighet.

Varför sitta hemma och glo i novembermörkret i Sverige om man kan trä en VR-mask över näsan och – vips! – befinna sig på en skön, solig strand i Thailand? Varför gå på en dålig konsert i Örebro när man kan sitta i knät på sin favorit-artist i Madison Square Garden? Och varför lyssna på en träig professor vid Göteborgs Universitet när man via VR kan undervisas av världens bästa hjärnor?

 

Predikar möjligheter

Playstationhöjdaren Shuhei Yoshida, som står bakom Sonys virtual reality-satsning, är en av huvudpersonerna på den stora spelutvecklarkonferensen GDC i San Francisco. De enorma mässgolven i Moscone center kryllar av branschfolk. Yoshida själv sitter inklämd i ett litet rum bakom Playstations välfyllda mässmonter och gör intervjuer på löpande band. Han ser glad och uppspelt ut.

I veckan annonserade Sony, som äger Playstation, släppdatum för sitt elegant designade VR-headset. I oktober hamnar det på försäljningsdiskar runt om i världen och prislappen ligger på omkring 3 500 kronor.

Shuhei är den första att predika möjligheterna med virtual reality, han leder halleluja-kören tillsammans med Facebooks Mark Zuckerberg, som släpper sin Oculus Rift, en annan variant av VR-set om två veckor.

– Potentialen för VR är enorm. Tekniken kommer att knyta människor från olika delar av världen närmare varandra, säger Shuhei Yoshida.

 

Kusligaste VR-spelet

Men han ser också risker med virtual reality-tekniken, som bara blir bättre och bättre.

– Jag kan se hur VR-upplevelser kan bli totalt beroendeframkallande. Och för mycket beroende skapar problem, säger Shuhei Yoshida.

Han börjar prata om VR-spelet Summer Lesson, som utvecklades i Japan. Här agerar spelaren lärare åt en ung flicka. Spelet har blivit omåttligt populärt i Japan och spelare ägnar otaliga timmar åt sin egen unga virtual reality-student. Flickan, iklädd skoluniform och väldigt kort kjol, reagerar på vad läraren säger och förflyttar sig närmare och längre ifrån sin lärare.

– Det är inte bara män och pojkar som älskar spelet. Kvinnor spelar också. Det är en attraktiv, ung flicka och hennes respons skapar en härlig känsla, säger Shuhei Yoshida och ler.

Populärt och beroendeframkallande i Japan, men spelet har också kallats ”det kusligaste VR-spelet någonsin” och ”stötande, märkligt och pornografiskt” av recensenter.

 

”Enorm kraft i nya mediet”

Virtual reality-upplevelserna är starka. På Playstations eget VR-event tidigare i veckan demonstrerades en rad olika typer av områden för VR. Världskända violinisten Joshua Bell har tillsammans med Sonys spelutvecklare skapat en koncertupplevelse. För åskådaren känns det som att sitta på första parkett och ta del av konserten på några meters avstånd.

Det finns också spel som är designade att skrämma och få adrenalinet att pumpa.

– Några av dem så intensiva att vissa människor inte klarar av dem. Jag förväntar mig att människor i vissa fall känner att upplevelserna blir traumatiska. Det finns en enorm kraft i det här nya mediet, säger Shuhei Yoshida.

Han tycker att Sony och Playstation har ett ansvar som producent av VR-set och spelutvecklare. Sony räknar med att släppa 50 VR-spel innan slutet av året.

– Vi har ansvar för att kommunicera vad spelen handlar om, sätta åldersgränser och utbilda människor i hur VR ska användas, säger Shuhei Yoshida.

 

FOTNOT: Läs mer i ämnet i Katarina Anderssons blogg.

Senaste nytt
Om Aftonbladet