Dagens namn: Jon, Jonna
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG

Satsa på humor – när du menar allvar

Humorn driver internet – så lyckas du nå ut

Budskapen fullkomligt haglar över oss på sociala medier och för den som vill höras gäller det att slipa sin taktik.

Ett av de bästa verktygen för att nå ut är humor.

Det har aldrig varit så enkelt som nu att göra sin röst hörd. Ett klick och du kan via sociala medier nå ut till tusentals människor på en gång. I alla fall om du lyckas väcka intresse, något som inte är helt lätt när nätet fullkomligt svämmar över av åsikter och uppmaningar. Lösningen? Humor.

– Humorn är enormt viktigt, inte minst nu. Jag skulle vilja gå så långt som att säga att det är humorn som driver nätet, säger Karin Adelsköld, komiker, humorföreläsare och författare till boken "Stå upp! Så blir du en roligare talare". Hon fortsätter:

–  När man undersökt vilka tweets som blivit mest retweetade är det dem som är skrivna med humor – och haft ett budskap.

Träna din humor

Enligt Karin Adelsköld är humor inget man föds med utan något som går att träna upp.

– Det är jag ett bevis på! Jag gick från att vara Sveriges tråkigaste småbarnsmamma till Sveriges roligaste på tre år – för att jag av misstag råkade hamna på en stå upp-kurs.

Hon hävdar att humor framför allt består av två saker: igenkänning och överraskning. Det senare fungerar ungefär som snabba kolhydrater.

– Det sätter till och med igång belöningssystemet, precis som chips och godis, så det är inte konstigt att vi längtar efter något roligt när vi ligger och slösurfar efter en lång dag, säger Karin Adelsköld.

Det lättsmälta behövs Karin Adelsköld är komiker, författare och programledare.   Karin Adelsköld är komiker, författare och programledare. Foto: Karin Törnblom

Varför humorn är så viktig nu kan till stor del förklaras med hur vårt medielandskap ser ut i dag. Vi möts dagligen av en enorm mängd information som vi förväntas ta in och ta ställning till.

– Och ingen orkar ju ta in 100 procent negativa saker. Vi behöver helt enkelt de lättsmälta budskapen också, säger Fredrik Hillerborg, pr-konsult och digital strateg på kommunikationsbyrån Onemotion. Han jobbar dagligen med att hjälpa organisationer och företag att synas på sociala medier. 

–  Dessutom, i och med att vi i dag till stor del väljer helt själv vilka nyheter, budskap och kanaler vi vill ta del, är det superviktigt att vi använder oss av verktyg som vi vet att människor behöver och gillar att dela, säger han.

Enligt Fredrik Hillerborg använder sig både företag- och organisationer mer och mer av humor för att nå ut.

– Något som vi mycket har stand up-scenen att tacka för. Fler ser att det är effektivt att göra ett till synes trist eller allvarligt ämne till något roligt, säger Fredrik Hillerborg och vill samtidigt trycka på vikten av att känna sin publik för att humorn ska landa bra. Som ett lyckat exempel nämner han Svenska Freds gay-skylt som tidigt i somras sänktes ner i havet för att skrämma bort ryska ubåtar.

– Den kampanjen funkade ju jättebra i vår kultur här i Sverige, men det hade knappast varit någon succé i ett land där homosexualitet inte är lika accepterat, säger han. 

Samma sak gäller, enligt Fredrik Hillerborg, när man som privatperson vill vara rolig på nätet – även om det i sociala medier kan vara svårt att hålla koll på vem det är som tar del ens budskap.

– Men jag tror att de flesta ändå har ett hum om vad majoriteten i ens flöde gillar. Och det kan ju också vara så att dina följare på Snapchat inte tycker samma saker är roliga som dina följare på Twitter, säger han.

Känn din publik

Karin Adelsköld är inne på samma spår, att göra en målgruppsanalys är enormt viktigt för alla som vill sprida sina budskap med hjälp av humor.

– Sedan måste man ändå vara beredd på det är lätt att trampa i klaveret på sociala medier. Du kan till exempel inte utgå från att alla vet exakt vem du är och vad du står för, säger hon och berättar att hon nyligen fick starka reaktioner på en tweet där hon påpekade att det var dåligt av Victoria att inte ha blivit av med sina gravidkilon ännu.

– Det var i samband med att bilderna på prins Oscar offentliggjordes, fyra timmar efter förlossningen. Jag bara antog att folk skulle fatta att jag var ironisk och kritisk mot kroppshetsen, men det var det inte alla som gjorde.

 

7 Virala succéer med allvarliga undertoner

 

1. Systemkollaps

Stå upp-komikern Carl Stanleys ironiska video av Sverige som ett land som totalt kollapsat på grund av invandringen – med bilder på ett vardagslugnt Stockholm. Videon fick snabbt stor spridning, något som Carl Stanley inte hade trott.

 – Nej, det är klart att jag inte tänkte. Det var bara att jag fick en idé för att jag såg en bild som någon lagt upp på taxikaos i Stockholm. Han skrev bara ”systemkollaps” och jag tänkte att skämtet var att det inte är systemkollaps, men jag missuppfattade det, säger han till SR.

 

2. Så jävla PK

Har några år på nacken men Bianca och Tiffany Kronlöfs video är fortfarande ett av de mest delade youtubeklippen om sexism, feminism och rasism. Första dygnet som klippet låg upp fick det över 500 kommentarer.

 – Vi har fått otrolig respons. Det verkar som att folk ville vädra sina känslor och berätta om sådant de själva varit med om, sa Tiffany till Göteborgsposten.

 

3. Flyttfåglarna

Malte Hallqvists video där han pratar om hur mycket ”flyttfåglarna förstör vårt land” – och låter precis som att han pratar om invandringen. Videon, som dryper av ironi, publicerades 2014 och har i skrivande stund tittats på drygt 117 000  på Youtube.

 – Ja, det går nästan inte att ta in. Jag la upp ett par klipp kring valet för att underhålla men även i hopp om att få folk att reagera lite. Sen tyckte min fru Helena och några kompisar att jag inte skulle sluta efter valet, som jag hade tänkt. Så jag gjorde ”Flyttfåglar”. Och den bara flög ju den, sa han till Värmlands folkblad.

 

4. Hej hej vardag

Med 47000 följare på Instagram kan man inte prata om något annat än en succé. Louise Winblad tar i sin blogg och sina illustrationer upp vardagsnära situationer, inte sällan ur ett feministiskt perspektiv.

– Jag försöker att inte tänka så mycket på vad som ska gå hem, då blir det oftast inget bra. Jag försöker utgår från mig själv, vad jag tänker och tycker, då brukar det funka bäst, säger Louise om succén till nt.se

 

5. The singing sailor subsurface defense system

Som en inlägg i debatten kring homosexuellas rättigheter och som en uppmaning till vår regering att satsa på fredliga samarbeten istället för att försöka lösa konflikter med våld, skickade Svenska Freds i somras ner en neonskylt i havet där en man dansar juckande. Skylten pryds också av texten  ”Welcome to Sweden, gay since 1944”.

– Finns det någon u-båt där nere och det är någon ur besättningen som hör eller ser sjömannen är de välkomna att gå med oss i Prideparaden, sa Daniel Holking, kommunikations- och insamlingsansvarig på Svenska Freds i ett pressmeddelande.

 

6. Trumpdonald.org

Roa dig med att med hjälp av ljudstötarna från en trumpet blåsa håret av Donald Trump. Ett vinnande koncept, helt klart. Sajten har inte bara gjort succé, den har tagit i princip hela världen med storm – i  skrivande stund har Donald trumpetats nästan 98 miljoner gånger.

– Emil och jag hade pratat om att vi måste göra någonting åt den hemska personen som är Donald Trump. Sen var det inte så långt från att ha domänen till att göra en sida. För oss är det uppenbart – har man ett namn som är så humorkompatibelt så måste något göras. Då får Donald skylla sig själv, sa Jacob Sempler, som tillsammans med Emil Tiisman skapat sajten, till tidningen Resumé.

 

7. Like a Swede

Video som genom att låta en rik amerikan berätta om varför han valt att leva ”like a Swede”  på ett humoristiskt sätt lyfter de arbetsrättsliga fördelarna med att bo i Sverige. Klippet skapades på uppdrag av fackliga centralorganisationen TCO.

– Vi har fått väldigt mycket positiva reaktioner, glada tillrop på sociala medier och internationell uppmärksamhet vilket har varit jättekul, sa TCO:s pressekreterare Gabriel Wernstedt till Svenska Dagbladet.

Johanna Paues

Läs mer här
Senaste nytt
Om Aftonbladet