Dagens namn: Ursula, Yrsa
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG

Sminkfilmerna blev Thomas väg tillbaka

Pappa Josef: Han stängde dörren till allt dåligt

VÄXJÖ. Han är stabil, glad och med en glupande aptit på livet.

Men så såg det inte ut för bara ett år sedan.

Thomas Sekelius föräldrar har på nära håll sett hur mycket sociala medier har betytt för sonen.

Jag vet inte var jag befunnit mig om det inte varit för Youtube, säger Thomas.

– Det var som att han bara bestämde sig. Från en dag till en annan stängde han dörren till allt dåligt som varit och började göra filmer. Sedan dess har det bara blivit bättre.

Thomas Sekelius pappa Josef sitter i en knarrig läderfåtölj i radhuset strax utanför Växjö, Thomas mamma Csilla Székely i soffan bredvid. Vi har kommit hit för att, som en del av Digitala Livets artikelserie om svenska föräldrars syn på våra tonåringars tillvaro på sociala medier idag, träffa en av våra mest lysande sociala medier-stjärnor. Och hans föräldrar, som på bara några år sett sin son gå från att vara i helvetet, rent ut sagt, till att stå på röda mattor kantade av skrikande fans. Som stått vid sidan av Thomas när han genom att hitta sin passion, sitt utlopp, sin kanal – bokstavligt talat – lyckats vända mörker till ljus.

– Att det skulle kunna vara så bra som det är i dag – det hade vi inte ens kunnat tänka oss för ett år sedan, säger Csilla.

 

Foto: SUVAD MRKONJIC   Foto: SUVAD MRKONJIC  

Spola tillbaka till Thomas sista år på högstadiet. Ångest, ätstörningar, självskadebeteende, och en familj i förtvivlan. Ständiga möten hos barn- och ungdomspsykriatrin BUP och en värkande oro som tog över allt annat.

– Det var som ett heltidsjobb, säger Josef.

Men den behandling sonen fick genom BUP hjälpte, krisen vände. Och för Thomas, som alltid känt sig som en udda fågel och under perioder även varit mobbad, hjälpte det också att han nu hade en ny klass.

– Jag började estetiskt program på gymnasiet, där alla är mer öppensinnade och accepterande. Så det är klart att det stärkte mig att vara mig själv, berättar Thomas.

 

Han hade tidigare, när han var med i en musikaluppsättning, upptäckt hur kul han tyckte att var med smink och bestämde sig för att startade en sminkblogg.

– Men jag kände inte riktigt att det räckte med text, och det var flera av mina läsare som tyckte att jag borde göra videos också. Så jag började att spela in sminktutorials, säger han.

Responsen kom direkt, en kille som lär andra hur man sminkar sig är inte särskilt vanligt, men var mest positiv.

– När man inte är så jättestor på just Youtube så får man inte heller så mycket hat. Då är det mest de som verkligen gillar att kolla på just det man lägger ut videos om som hittar dit. Så i början fick jag massor av beröm och och fina kommentarer. Det gav mig bättre och bättre självförtroende, säger han.

 

Foto: SUVAD MRKONJIC   Foto: SUVAD MRKONJIC  

Josef och Csilla var glada över att Thomas visade entusiasm för något och stöttade honom så gott de kunde, även om den offentlighet som sociala medier kan innebära skrämde dem. Thomas kanal väckte mer och mer uppmärksamhet, vid ett tillfälle blev han omskriven i en stor tidning. Artikeln delades och näthatet fullkomligt vällde in.

– Då blev jag livrädd. Efter allt han varit med om och så skör som han fortfarande var, hur skulle han hantera allt hat? Tänk om det skulle dra ner honom i eländet igen? säger Csilla.

Men det gick bra. Thomas hade bestämt sig för att inte ta åt sig och kunde välja att fokusera på det positiva istället. Och kanalen fortsatte att växa. I dag är han en av Sveriges största profiler på nätet med över 130 000 prenumeranter och nästan lika många följare på Instagram. De videor han lägger ut visas ofta över 250 000 gånger och han har nätvänner över hela landet.

– Jag vet inte var jag hade varit om det inte varit för Youtube, säger han.

 

Foto: SUVAD MRKONJIC   Foto: SUVAD MRKONJIC  

Helt lätt har det inte varit för föräldrarna att förstå hur de sociala medierna funkar och på vilket sätt ungdomarna umgås med varandra där. Det är en ny värld. Men Josef och Csilla gör sitt bästa för att förstå och hänga med, frågar hela tiden Thomas hur apparna och forumen fungerar. Ändå är det svårt och de berättar att de många gånger varit tvungna att ta några djupa andetag när Thomas valt att lägga ut videos där han pratar om minst sagt privata saker.

–Han utsätter sig ju på många sätt för risker när han lägger ut sina uppdateringar, det gör mig förstås orolig. Och allt det här nya med att man hela tiden blir bedömd på olika sätt, det är så extremt i dag, säger Josef.

Dessutom, minnena från hur det var för bara några år sedan är fortfarande färska.

– Men jag går ofta in och läser de kommentarer Thomas får och det gör mig glad. Så mycket kärlek. Och är det någon som fäller en trist kommentar handlar det ofta bara om sekunder innan någon annan går till motangrepp och skäller ut personen. De är verkligen fina mot varandra, säger Csilla.

 

Foto: SUVAD MRKONJIC   Foto: SUVAD MRKONJIC  

För Thomas ser framtiden ljus ut i dag. Om några månader tar han studenten, kan flytta till Stockholm och tack vare videobloggen kommer han utan problem att kunna försörja sig själv.

– Vi är förstås stolta över det han åstadkommit, men framför allt är jag stolt över den resa han har gjort. Att han mår bra igen. Och jag är säker på att han skulle göra det även om sociala medier försvann, säger Csilla och Thomas håller med.

– I dag står jag på stadiga ben. Jag är stark och känner att jag kan göra vad jag vill. I dag klarar jag allt.

Tonår Digitalisering Föräldraskap Sociala medier Youtube

Familjen Sekelius/Székely

Familj: Csilla Székely och Josef Sekelius med barnen Thomas, 18 år och Rebecka, 22 år.

Bor: Växjö, Småland

Thomas på nätet: Egen Youtubekanal, Twitter, Instagram och Snapchat. Heter @thomassekelius på både Instagram och Twitter, på Snapchat hittar du honom som thomasflawless.

Länk till hans Youtube-kanal här.

Den nya skolgården

GRAFIK: Svenska föräldrar och tonåringar om ungas liv på sociala medier.

 

Om undersökningen

Undersökningen bakom siffrorna ovan är gjord på uppdrag av Digitala Livet. ”Digitala Livet” är en satsning inom Aftonbladets partnerstudio, där Aftonbladet tillsammans med sin partner Telia bevakar ett område som växer för varje dag: Digitaliseringen av vårt samhälle och våra liv. Syftet med undersökningen är att ta reda på hur föräldrar och tonåringar ser på sociala medieanvändningen bland tonåringar. Undersökningen är gjord av Inizio på uppdrag av Aftonbladet Partnerstudio inom ramen för Schibsted/Inizios opinionspanel som speglar svenska folket. Målgruppen är föräldrar med barn 13-18 år. 466 föräldrar och 188 tonåringar har intervjuats under perioden 24 mars-8 april 2016 och genomförd som en webbundersökning.

Johanna Paues

Läs mer här
Senaste nytt
Om Aftonbladet