Dagens namn: Ursula, Yrsa
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Plus / +Plus-guider

Ullared – Sveriges största utflyktsmål

"Det låter kanske galet men det är ett väldigt kul sätt att umgås"

En liten håla mitt i den halländska skogen.

Fyra miljoner besökare som vallfärdar från när och fjärran varje år – för billigare fryspåsar?

– Nej, så mycket kan jag säga dig. Låga priser räcker inte för att förklara den här succén, säger Boris Lennerhov, vd för Gekås i Ullared.

Sagan om det gula varuhuset inleds 1963 när Göran Karlsson börjar sälja billiga kläder i en villakällare i byn. 47 år senare omsätter hans livsverk tre miljarder kronor om året.

Lockelsen ligger i de låga priserna, men egentligen finns lika billigt schampo och lika billiga tubsockor på bekvämare avstånd för de flesta av kunderna.

Alltså är det något annat som lockar med Ullared.

– Det är folkfesten. Folk kommer för att det är så himla kul, och ett sätt att umgås, säger vd Boris Lennerhov.



Ersätter skogsutflykten

Många kunder stannar och i flera dagar. Ni minns kanske Kjell och Ros-Marie i Kanal 5:s realityserie? De är långt i från ensamma, även om de hör till Gekås mest extrema kunder.

Konsumentforskare Karin M Ekström vid Göteborgs universitet har skrivit en forskningsrapport om Gekås, och hon ser varuhusets framgångar som ett tecken på hur shopping har blivit en livsstil för många familjer.

– Man tillbringar tid tillsammans i ett shoppingcenter istället för att som tidigare kanske gå i skogen, säger hon i en intervju med Svenska Dagbladet.

Ekström har också kommit fram till att fyndlustan lockar alla slags människor till Gekås, både de med feta och de med tunna plånböcker.

– Även om det anses ”finare” att handla på NK än på Gekås är mitt intryck att alla inkomstgrupper handlar där. Alla vill göra fynd, säger hon till SvD.

Genomsnittskunden på Gekås är dock en 43-årig kvinna som åker till Ullared två gånger om året, 18 mils enkel resa. Genomsnittsfamiljen handlar för 2 700 kronor till ett hushåll på tre personer.



Börjar med en snaps



När Aftonbladet besöker Gekås träffar vi tre kunder som är rätt lika genomsnittskunden. Helen Svensson, Rita Bengtsson och Eva Hermansson har åkt hit från Hässleholm för en efterlängtad tjej-helg – med shopping och umgänge. När vi träffar dem i ”Röda fikan” inne i varuhuset är stämningen på topp trots många timmars vandrande bland varorna, och kanske beror det på att dagen inleddes med en snaps...

Gänget har hyrt en stuga på Gekås camping och shoppar i dagarna två.

Baddräkter, kläder, gardiner – vagnarna är redan fyllda till bredden och till kvällen väntar mys och snack i stugan.



– Det låter ju helt galet, men detta är faktiskt ett väldigt kul sätt att umgås. Och så får man köpt en massa saker. Både sånt man behöver och sånt man kommer ångra sen när man ska betala, men det hör till här i Ullared, säger Eva.



– Och i värdeskåpen här utanför varuhuset har vi is på frysning, till drinkarna vi ska ta när vi kommer till campingen, säger Rita.



Sportbar ska locka män



Deras män brukar inte vara så intresserade av Ullareds-resor. Men Gekås har planer som kan ändra på det. Snart byggs en sportbar med rättigheter inne i varuhuset. I byn finns också världens minsta Harrys bar och Göran Karlssons motormuseum.

Gekås är stort som fyra fotbollsplaner och byggs i år ut med en yta motsvarande ännu en. Utbudet kategoriseras i elva avdelningar med 84 underavdelningar. Se kartan för hela listan.

Vad som säljs styrs till stor del av varornas storlek. Det som inte får plats i en bil säljer man inte. Alltså säljer man inte möbler och man storsatsar heller inte på gigantiska platt-tv, även om det finns ett litet utbud. 45 procent av det som säljs är kläder och textil.



Hur kan det vara så billigt?



Gekås egen förklaring är gigantiska inköpsvolymer, små påslag och att man inte har några mellanhänder.

Den som inte besökt Ullared på många år och återkommer kan notera att den generella kvalitetsnivån stigit, men att det fortfarande är billigt. Man ser fler kända märken och kan jämföra med vad samma varor kostar på hemmaplan och nätet.



Krav- och rättvisemärkt?



Gekås har experimenterat med ekologiska produkter men försäljningen visar tydligt att i Ullared väger plånboken tyngst. Kundernas miljömedvetenhet bleknar i takt med sjunkande priser. Kalsonger i ekologisk bomull för 49.95 kr sålde helt enkelt inte tillräckligt bra, när alternativen var så mycket billigare.

Nu finns en del ekologisk hemtextil, och man har också textil med ekotex-märkning som garanterar att den är hudvänlig och fri från för höga halter av hälsofarliga ämnen.

Det mesta i varuhuset köps enligt Gekås in via agenter som gör avtalen med tillverkarna, som måste följa uppförandekoder för arbetsvillkor och miljöansvar med mera.

Modellen liknar den som används av HM och andra stora aktörer.

– Jag kan ju inte garantera på liv och död att allt alltid sköts helt enligt alla regler, det kan ingen som inte är i fabrikerna dagligen. Men jag litar på att vi gör allt vi kan för att våra låga priser inte sätts på bekostnad av villkoren där varorna tillverkas, säger vd Boris Lennerhov.





Leende personal



Utifrån verkar det krävas en ängels tålamod för att orka jobba här, med all shoppinghysteri och alla dessa människor. Underligt nog verkar denna egenskap vara vanlig inom Gekås rekryteringsområde, för vid mina besök här genom åren har jag aldrig sett en enda irriterad eller stressad medarbetare. Och detta trots att varuhuset ofta är så proppfullt att man bara kan röra sig en meter i minuten med sin truck. Hur det känns att vara kund de dagarna vet jag däremot...

Sammanlagt jobbar drygt 1000 personer på Gekås, och drygt hälften är fast anställda. Personalomsättningen är låg, det tar många år att få en fast anställning och det tyder ju på att folk trivs.

2006 blev Gekås fyra i tävlingen ”Sveriges bästa arbetsplats.”

Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Plus

Visa fler
Om Aftonbladet
Till toppen av sidan
Lars Johan Hierta

Grundad 1830 av Lars Johan Hierta

KONTAKT

Resa-redaktionen

Guideredaktör: Sture Bjarnelind

Aftonbladets reseguider till hela världen har funnits sedan 2001. Nya reseguider produceras löpande eller uppdateras. Det finns som regel över 200 aktuella att välja bland.
_______________________________________________________________________________

Har du frågor kring ditt medlemskap, inloggning eller det tekniska? Kontakta Kundcenter Plus via mejl eller telefon 08-56 25 29 89. Öppet vardagar kl 9 - 10.
_______________________________________________________________________________

Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Redaktionschef: Håkan Andreasson

Onlinechef: Andreas Aspegren

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Telefon växel: 08 725 20 00

Kontakt: fö[email protected]

 

Support: Kontakta Aftonbladets kundtjänst

Org.nr: 556100-1123

Momsregistreringsnr: SE 556100-112301

© Aftonbladet Hierta AB

 

Användarvillkor

Personuppgiftspolicy

Cookiepolicy

Välj version: Mobil | Tablet | Desktop
MMS/SMS 71000
E-POST [email protected]
TELEFON 08-411 11 11