Nya drönarregler - får flyga närmare flygplatser

Foto: Thinkstock
Nya regler för drönare gör att folk kan flyga närmare flygplatser.
TEKNIK

Transportstyrelsen har förenklat reglerna för att få flyga drönare ytterligare.
Från och med 1 februari ska man kunna flyga närmare flygplatser men på låg höjd.
– Vi vill möjliggöra för folk att kunna flyga över sin studsmatta utan att bli brottslingar, säger Rémi Vesvre, ledningsstrateg på Transportstyrelsen.

Sedan i slutet av sommaren är det fritt fram igen att flyga med en drönare som har kamera med vissa restriktioner.

Nu har dock Transportstyrelsen förenklat reglerna ytterligare och gjort det enklare och mer tillgängligt att flyga drönare.

– Vi vill ha mer riskbaserade regler. Det vill säga, flyger du lågt och med små drönare och långt ifrån en landningsbana är risken liten att något händer. Om man flyger högt och med större pjäser är risken större.

”Inte fritt fram att flyga”

En av dom största förändringarna är att avståndet från där man får flyga till en flygplats har krympt markant, från två mil till fem kilometer. Drönare tillåts nu att få flyga i kontrollerade luftrum men på max 10 eller 50 meters höjd, beroende på flygplats.

– Vi vill möjliggöra för folk att kunna flyga över sin studsmatta utan att bli brottslingar eller orsaka stora störningar i flygtrafiken, säger Rémi Vesvre, ledningsstrateg på Transportstyrelsen.

Det kommer fortsättningsvis krävas tillstånd för att få flyga allra närmast flygplatsen, alltså fem kilometer från närmaste landningsbana.

– Vi vill inte att alla förstår att det är fritt fram att flyga. Folk måste förstå att det tidigare var förbjudet att flyga inom hela kontrollzonen. Den zonen minskar något men det är fortfarande tillståndspliktigt inom kärnan. Om man är nära en flygplats ska man kontrollera att man är fem kilometer från landningsbanan, säger Vesvre.

Förbud på olycksplatser

Samtliga av de nya reglerna gäller drönare upp till sju kilo. Drönare som är tyngre än så kräver alltid tillstånd för att få flyga. Men det är också det enda tillståndet som blir kvar.

Transportstyrelsen tar i februari bort kravet på tillstånd om man ska flyga kommersiellt.

– Det har ingen betydelse för riskerna om jag ska sälja några bilder eller inte. Det är hur och var jag flyger som har betydelse.

Däremot blir det förbjudet att flyga över olycksplatser.

– Man får inte störa räddningstjänsten, oavsett om det är en bussolycka eller en brand, med en drönare. För då kan inte en helikopter flyga in.

Sist men inte minst måste alla drönarflygare hålla koll på om det finns något sjukhus i närheten med helikopterflygplats. Man får bara flyga en kilometer från en sån.

– Finns det ett sjukhus inom området ska man ta kontakt med den helikopterflygplatsen om man vill flyga där.

Reglerna börjar gälla från och med den 1 februari 2018.

Regler för drönare under sju kilo:

  • Märk din drönare. Det ska stå ditt telefonnummer och namn.

  • Flyg inom synhåll.

  • Flyg max 120 meter från marken.

  • Håll avstånd till människor och djur.

  • Flyg minst 5 kilometer från närmaste landningsbana. Kolla på drönarkartan var du får och inte får flyga.

  • Flyg max 50 meter från marken i kontrollzon, alltså nära en flygplats om den inte är en militärt område. Är flygplatsen ett militärt område får du endast flyga på max tio meters höjd minst fem kilometer från landningsbanan. Det eftersom det finns många helikopter som flyger på låg höjd. Vi har nio militära flygplatser i Sverige: Luleå, Visby, Halmstad, Ronneby, Stockholm-Bromma, Karlsborg, Malmen, Såtenäs, Uppsala-Ärna.

  • Flyg inte över olycksplatser.

  • Flyg inte över kärnkraftverk, fängelser, naturreservat och militära områden.

Källa: Transportstyrelsen och mindrönare.se

ARTIKELN HANDLAR OM