Flugjakt på nätet

Vad kommer efter ”Crazy Frog”?

TEKNIK

Krokodilen Schnappi har sålt nästan en miljon singlar.

Den svenska grodan "Crazy frog" toppar hitlistan i England.

Nu fiskar storföretagen efter nya flugor på internet som kan ge nya jättevinster.

Innegroda En svensk mopedhärmare spelade in sina vrål. I dag är ljuden en miljonindustri som ringsignal och listhit under namnet "Crazy frog".

Att internet säljer är ingen nyhet. Nätet har länge varit en självklar marknadsföringsplats för företag runt om i världen - och nu har var och varannan surfare en personlig hemsida.

Sprids blixtsnabbt

Tankar, idéer, åsikter och trender sprids blixtsnabbt i den digitala världen.

Och det vet företagen om.

Nu letar de flugor och trender på nätet som de vet säljer.

-Schnappi är ett typiskt exempel på hur kraftfullt internet är i det här avseendet, säger Micael Dahlén, docent på Handelshögskolan.

Den animerade grodan "Crazy frog" är ett annat exempel på internets spridningskraft, enligt Dahlén.

Det började med att en kille spelade in ett ljud som skulle föreställa hur han kör sin moped.

Ljudet spreds via e-post runt om i Europa.

En musiksättning och en animering senare toppar nu "Crazy frog" hitlistorna i England.

Gamla på nätet

-Det är fascinerande. Det har fullkomligt exploderat. Men ett signum är att trenderna också är ganska kortlivade, säger han.

Roger Åberg, som driver webbyrån buzz.bazooka, förklarar att trender som snappats upp av storföretagen oftast har cirkulerat på internet i flera år.

-Snacket går snabbare och är mer intensivt på internet än i andra mediekanaler. Och det har funnits några plågor som har snurrat runt i några år, säger han.

Vad är nästa grej?

-Svårt att säga. Antingen är det kommersiellt från början, eller så är det en trend som skapas, säger han.

Clarence Frenker