’Vykortet’ kan kosta skjortan

Hälsningarna hem kan bli en dyr affär

Foto: Digital Vision/Felipe Morales
Bilden är ett montage.
TEKNIK

Skickar du hellre digitala vykort än snigelpost? Tänk efter innan du skickar hälsningen från utlandssemestern.

De mobila datatjänsterna kan ruinera dig.

Även om det blivit billigare är det fortfarande dyrt att använda telefonen utomlands. Inom EU har minuttaxorna pressats under sex kronor genom nya lagar men utanför unionen kan ett samtal bli hur dyrt som helst. Till exempel kan det kosta runt 20 kronor att ringa en minut från Kina till Sverige med ditt vanliga abonnemang.

Men den vanligaste orsaken till förkrossande dyra telefonräkningar är mobilens datatjänster.

Ett enda digitalt vykort eller bildmeddelande som sänds som mms kan kosta 8 kronor trots att du befinner dig i europeiska länder som Grekland, Spanien eller Kroatien.

Tar betalt per megabyte

Skickar du stora meddelanden och är ansluten till Tre eller Tele2, som tar mer betalt ju större ett mms är, kan du få en obehaglig överraskning på bara några få meddelanden. Utanför Europa kan ett enda stort mms kosta nära 40 kronor.

Att surfa med mobilen bör man låta bli helt och hållet under utlandsvistelsen. Det räcker med att du surfar in på någon av Sveriges större nyhetssajter för att kolla de senaste matchresultaten ett par gånger under semestern för att komma upp i flera hundra kronor.

Alla vet inte

Många vet att det kan kosta över 100 kronor att ladda hem en megabyte datatrafik. Däremot vet inte alla hur mycket en megabyte data egentligen är. Det kan räcka med några få klick för att fördubbla räkningen, säger Anna Montelius, jurist på Post- och telestyrelsen.

Det finns i dag inget enkelt sätt att ta reda på hur mycket data som krävs för att gå in på enskilda sidor, men som exempel kostar det cirka 30 kilbyte att göra en googling, två till tre megabyte att läsa tidningen på nätet och runt tre megabyte att ladda ner en minut film från Youtube.

– Vårt råd är enkelt. Låt bli att använda telefonen till datatjänster utomlands! säger Mattias Grafström på KTIB, Konsumenternas tele- och Internetbyrå.