Humorgiganten

John Cleese kränger elektronikprylar efter sin dyra skilsmässa

HEMLIGT GAGE I den nya svenska reklamfilmen säljer John Cleese elektronikprylar – med anspelningar på sin senaste skilsmässa som kostade honom motsvarande 143 miljoner kronor. Vad han fick för att ställa upp är hemligt.
TEKNIK

Det kostar att skilja sig.

Även för en gigant som John Cleese.

Nu, 143 miljoner fattigare, kränger han billig elektronik i svensk tv.

Den snart 70-årige komikern ligger inte på latsidan. Hans senaste uppdragsgivare är Elgiganten.

– John tycker det är ett kul manus och det är därför han ställer upp, säger

Kjetil Kristoffersen, nordisk agent åt Cleese.

Tredje skilsmässan

Reklamfilmen, som börjar rulla i morgon, bygger på stjärnas turbulenta privatliv. En upprörd John Cleese som berättar om sin senaste skilsmässa och påpekar vilken tur det är att i kedjan har så låga priser nu när hans exfru fått det mesta av hans pengar.

Den 28 december 1992 gifte sig John Cleese med sin tredje fru: psykoterapeuten Alyce Faye Eichelbeger. I januari 2008 uppgav paret att de hade separerat.

Och skilsmässan blev en dyr affär för komikern – John Cleese fick betala motsvarande 143 miljoner kronor till sin exfru.

”Orättvist”

– Det jag tycker är så orättvist är att om vi båda dog i dag, så skulle hennes barn få mer än mina, sa John Cleese till tidningen Telegraph.

Det är inte första gången Elgiganten använder kändisar i tv-reklam. Tidigare har rapparen Dogge Doggelito varit företagets ansikte.

– John Cleese är en tung komiker. Det är jättekul att han ha honom som talesman, säger Anders Nilsen, vd för Elgiganten.

Inte billigt

Vad företaget fått betala för sitt nya affischnamn vill han däremot inte berätta.

– Vi får väl se, just nu känns det inte som att vi kommit särskilt billigt undan.

Förutom extraknäcket beger sig John Cleese i höst ut på Nordenturné med sin nya stå upp-show ”En kul kväll med John Cleese – hur man finansierar sin tredje skilsmässa”.

ARTIKELN HANDLAR OM