- Mms kan bli lika stort som sms

Comviq tror på genombrott för bildmeddelanden

TEKNIK

Mobiloperatören Comviq tror på en god framtid för bildmeddelanden i mobilen. Företagets kundtest tyder på att mms, alltså bild-sms, är på väg att bli en värdig uppföljare till de nu så vanliga textmeddelanden vi skickar varje dag.

Comviq har tagit tempen på intresset för mms genom en undersökning bland 100 av sina flitigaste sms-are. I den förvisso lilla undersökningen uppger nio av tio att de kommer att skicka minst lika många mms som sms i dag.

I undersökningen sökte företaget de trender och tjänster som ska slå framöver. Alla åldrar och både män och kvinnor tycks vara intresserade sade att de tror att de kommer att använda den nya tjänstens möjligheter.

Comviq resultat bekräftas bland annat av de framgångar som konkurrenten Vodafone haft med lanseringen av sin tjänst Vodafone live.

400.000 Vodaphone live-användare

Som första teleoperatör i Europa har bolaget tagit fram en ''egen'' telefon. Det vill säga slutit avtal med några stora tillverkare och fyllt nallen med ett eget tjänsteutbud. På några månader har över 400 000 användare skaffat sig abonnemang och tillgång till bland annat bildmeddelandetjänster.

Idén har de hämtat från den japanska marknaden där NTT Docomo länge haft egna telefoner, där tjänsterna lätt kan läggas till eller dras ifrån.

Fler europeiska operatörer väntas följa Vodafones exempel.

Alla operatörer erbjuder i dag möjligheten att skicka mms. I månader har tjänsten varit ''gratis'' men under våren börjar de ta betalt. Priset pendlar någonstans kring fyra fem kronor beroende på operatör. Branschen förväntar sig att priset kommer att sjunka framöver.

Tråkigt nog för användarna är det i dag en tjänst med stora begränsningar. Naturligtvis måste mottagaren ha en telefon som kan hantera bilder. Men än värre är att bolagen ännu inte lyckats sluta de samarbetsavtal som är nödvändiga för att bilderna ska kunna skickas mellan dem.

Anders Lignell/TT

ARTIKELN HANDLAR OM