Treåringar styrs av matreklam

RELATIONER

Tycker att maten är godare om förpackningen bär McDonalds-logga

WASHINGTON

Amerikanska barn i tre- till femårsåldern tycker att maten är godare om förpackningen bär McDonalds logga.

Forskare vid Stanforduniversitetet och Lucile Packards barnsjukhus i Kalifornien gav 63 barn två portioner med kyckling, hamburgare, pommes frites, morötter och mjölk.

Den ena portionen bar McDonalds gula logotype, medan den andra var inslagen i vanligt omärkt papper.

Identiskt innehåll

Maten i portionerna var identisk och hamburgarna, kycklingen och potatisen kom dessutom från hamburgerkedjan. Morötter och mjölk hade hämtats från en lokal mataffär.

De små barnen ombads att äta av båda portionerna och tala om ifall de föredrog någon eller om de smakade likadant. En överväldigande majoritet av barnen var eniga om att kycklingen, potatisen, morötterna och mjölken i McDonaldsförpackningarna var mycket godare.

Märkeseffekten är mycket stark, till och med bland så små barn, konstaterar forskarna. Ungarna tycker verkligen att en kycklingbit som de tror kommer från den kända hamburgerkedjan smakar bättre än en exakt likadan bit utan varumärke.

Doktor Thomas Robinson, som lett undersökningen, ser företagets marknadsföring som enda skälet till barnens val. Inget annat snabbmatsföretag i USA lägger ner så mycket pengar, mer än en miljard dollar per år, på reklam riktad till barn.

TT

ARTIKELN HANDLAR OM