"Barntröjan är smaklös och bisarr"

avSusanna Vidlund

Moderedaktör till attack mot modekedjan Zara

Ifrågasatt budskap Modejätten Zaras barntröja med budskapet "I love shopping", kritiseras av moderedaktör Agnes Braunerhielm på tidningen Rodeo.

Luvtröjan från Zara hade kunnat vara vilken barntröja som helst.

Bortsett från att den pryds av en glad Mimmi Pigg som med stora bokstäver deklarerar "I love shopping".

– Den är smaklös och det är helt bisarrt att man ska göra sina barn till konsumenter vid två års ålder, säger moderedaktören Agnes Braunerhielm på tidningen Rodeo.

Agnes Braunerhielm, moderedaktör på tidningen Rodeo.

I sin blogg går Agnes Braunerhielm till attack mot den spanska modejätten och skriver bland annat "vad är det för fel på er, ni på Zara".

Hon säger till Aftonbladet att tröjan från Zara är ett symtom "på en konstig, sjuk värld där alla ska uppfostras till att bli shoppare".

– Det gäller i synnerhet flickor. För jag har svårt att tänka mig att tröjan är tänkt för pojkar.

Galen värld

Agnes Braunerhielm menar att budskapet "I love shopping" är helt förkastligt att använda på ett barnplagg.

– Varför kan det inte stå "jag älskar att leka" eller jag älskar att klättra", något som barn faktiskt älskar att göra?

Agnes är inte ensam om att reagera på Zara-tröjan. Bilden har delats bland personer på Facebook där man kan läsa kommentarer som "Tänk, för fan!" och "Världen är galen".

En utmaning

Agnes Braunerhielm efterlyser barnkläder som är mer könsneutrala och att butikerna som säljer kläder tar ett ökat ansvar.

– Det finns exempel, som Polarn o Pyret och Mini Rodini, som faktiskt gör plagg som både pojkar och flickor kan ha men det behövs mer. Det verkar vara något av en utmaning att göra kläder som funkar för både pojkar och flickor.

Inga stilikoner

Enligt Agnes Braunerhielm ska barn självklart få vara snyggt klädda, i plagg av god kvalitet och funktionalitet.

– Men detta med att barn ska vara som små accessoarer eller stilikoner är helt fel. Barn ska få vara barn och det är ingen skillnad mellan små pojkar och flickor!

Aftonbladet har talat med representanter för Zara i Sverige som hänvisar till pr-chef Raul Estradera på klädkedjans centrala PR-avdelning i Spanien.