Fejkade Diana sin död?

RELATIONER

Ny teori 10 år efter olyckan

Foto: Olycksbilen Den 31 augusti 1997 frontalkrockade bilen prinsessan Diana färdades i med en cementpelare i Paris. Diana dog två timmar efter olyckan. Foto: REUTERS

De körde i vansinnesfart genom Paris-natten, förföljda av en paparazzi-armé. Resan slutade i Pont d’Alma-tunneln.

Det är tio år sedan prinsessan Diana dog.

Konspirationsteorierna, och mysterierna, kring hennes död lever vidare.

Foto: Tio år sedan I år skulle Diana ha fyllt 46 år. Men ödet ville annorlunda och hon blev aldrig äldre än 36.

Blev Diana mördad? Undanröjd av extrema falanger inom brittiska säkerhetstjänsten? Eller lät hon iscensätta sin egen ”död” för att kunna leva vidare anonymt och långt bortom kamerornas blixtar?

Teorierna kring Lady Dianas död är inte bara osannolika. De har gång på gång motbevisats genom oberoende utredningar gjorda av franska och brittiska myndigheter. Ändå vägrar historierna att dö. Kanske för att hon ikoniserats nästan till gudinnenivå. Kanske för att hon själv gjorde otäcka förutsägelser kring det som väntade henne.

– Hon var övertygad om att hon skulle bli dödad, säger Roberto Deverik, affärsman och vän. Hon sade: ”När det inte är lämpligt längre kommer de att spränga mig i en bil eller en helikopter”.

Hon ska också, enligt The London Mirror, ha skrivit en lapp bara någon månad innan kraschen:

– Min make planerar en olycka i min bil – problem med bromsarna och svåra skador.

Talade öppet

Att Diana blivit en pinsamhet för brittiska kungahuset var ingen hemlighet. I samband med skilsmässan från prins Chrles var hon mer än vältalig och berättade öppet om sitt matmissbruk och prins Charles otrohet.

Hon hade utvecklat en närmast unik expertis i att manipulera medierna. Hon tipsade själv tidningarna och var vän med chefredaktörer för de mest sensationslystna tabloiderna. Så var hon också världens mest fotograferade kvinna. Paparazzifotografernas främsta villebråd.

Men våren och sommaren 1997 var läget intensivare än någonsin. Diana hade just avslutat en omskriven relation med hjärtkirurgen Hasnat Kahn. Hon var stormförälskad och förutsatte att Kahn ville gifta sig med henne. Det ville han inte, och förhållandet fick ett abrupt slut. Tidigt sommaren 1997 reste Diana till södra Frankrike för att slicka såren. Dodi Fayed, filmproducent och son till multimiljardären Mohamed Al Fayed, reste dit ivrigt påhejad av sin dominante far. Mohamed Al Fayed, som ju bland annat äger varuhuset Harrods, var sedan länge vän till Dianas far, John Spencer, och såg tillfället att koppla ihop Diana med Dodi. Kanske för att förbättra Dodis rykte – han var en playboy och hade varit romantiskt ihopkopplad med bland andra Brooke Shields.

Genuin kärlek

Foto: FÖRÄLSKADE Sommaren 1997 utvecklades Dianas och Dodi Al Fayeds vänskap till kärlek. Den här bilden togs några veckor före bilkraschen i Paris där de båda omkom. Foto: PRESSENS BILD

Diana och Dodi hade träffats för första gången 1986 då Dodis pololag slog prins Charles lag. Den här sommaren utvecklades Dianas och Dodis vänskap till något djupare. Bilder av de två på Mohamed Al Fayeds yacht, Jonikal, i Saint Tropez spreds i brittiska tidningar som indignerat undrade varför inte Lady Di var hemma hos sina söner. Man försökte utmåla Diana som en dålig mor och hade färskt i minnet hur hon manipulerat pressen i samband med förhållandet med Kahn. Bland annat tipsade hon själv när hon gjorde sina omskrivna välgörenhetsbesök på sjukhus, något som kritiserades för att vara ett rent PR-jippo och ett sätt att vinna Kahns respekt.

Men att kärleken till Dodi var mer avslappnad och genuin, vittnar vänner dock om.

”Han kräver inget av mig”, ska Diana ha sagt till väninnan Lana Marks.

Kvällen den 30 augusti åt Diana och Dodi middag på familjen Fayeds hotell, Ritz, i Paris. Utanför väntade horder av paparazzifotografer, några satt redo att köra ikapp bilen på sina smidiga scootrar i hopp om att få en bild genom de svarttonade bilrutorna.

När Diana och Dodi lämnade restaurangen var Diana på dåligt humör. Paret lämnade det lyxiga stället via hotellets svängdörrar på baksidan. Det var Dodi som propsade på smygeriet. Han, som levt med kidnappningshot sedan barnsben, var van att lura bort pressen med falska bilar och sortier genom bakdörrar och skyddade gränder. Diana, å sin sida, ska ha hatat allt smussel. Det kan ha varit en av anledningarna till att hon var på dåligt humör denna, hennes sista, kväll.

– Hon ville komma hem, säger hovfotografen Arthur Edwards i boken ”The Diana chronichles”.

– Hon ville träffa sönerna. Hon var inte en popstjärna. Hon var prinsessa. Hon var van att göra entré på röda mattan. Hela Dodi-grejen – flyktbilar, bakvägar – var inte alls hennes stil.

Förlorade kontrollen

Paret satte sig genast i sin svarta Mercedes-Benz S280 Klockan var tjugo minuter över midnatt när den for iväg med en rivstart. Men inte obemärkt. Paparazzihorden följde efter bilen. Jakten gick i vansinnesfart genom Parisnatten. Målet var Dodis lägenhet på Rue Arsène-Houssaye.

Man valde, av någon märklig anledning, vägen via Pont d’Alma-tunneln trots att denna inte var snabbast. Här förlorade föraren, Henri Paul, säkerhetsansvarig på Ritz Hotel, kontrollen över Mercedesen, enligt uppgift för att väja vid mötet med en vit Fiat Uno. Henri Paul körde rakt in i den trettonde cementpelaren i tunneln. Ingen av passagerarna hade säkerhetsbälten. Kraschen var förstås katastrofal. Det tog räddningsarbetarna mellan sextio och nittio minuter att få loss Diana från vraket.

I ambulansen på väg till Pitié-Salpêtrière sjukhuset stannade hennes hjärta två gånger. Klockan fyra på morgonen avled hon. Dodi dog omedelbart i kraschen, likaså Henri Paul. Det skulle senare visa sig att Paul hade en promillehalt tre gånger över den tillåtna i Frankrike när han satte sig bakom ratten. Han hade blandat spriten med antidepressiva preparat, däribland Prozac. I de officiella utredningar som gjorts kring olyckan har orsakerna tillskrivits hans berusade tillstånd och den höga hastigheten.

Försöker minnas

Med i bilen fanns även Dodis livvakt, Trevor Rees-Jones, som mirakulöst överlevde. Men han blev allvarligt skadad och låg i koma i tio dagar efteråt. Varenda ben i ansiktet krossades och att han i dag ”bara” har ett stort ärr som löper över vänster öga ses som ett underverk, utfört av franska plastikkirurger. Enligt tidningar ska Rees-Jones ha hört Diana ropa efter Dodi, inifrån bilvraket. Men Rees-Jones hävdar att han aldrig påstått något sådant, att han än i dag mentalt har blockerat allt från olyckan.

– Jag var den enda personen som skulle kunna minnas något, sade han i en intervju i samband med att hans bok ”The bodyguard´s story” kom ut för tre år sedan.

– Jag skulle kunna sätta punkt för hela historien. Jag försökte desperat att minnas, inte bara för utredningens eller mr Fayeds skull utan också min egen.

Dodis far, Mohamed Al Fayed, blev rasande. Han har varit mycket pådrivande när det gäller att hålla konspirationsteorierna vid liv, och han hade räknat med att Rees-Jones skulle bekräfta hans vilda spekulationer. I ”The bodyguard´s story” beskrivs hur Al Fayed behandlar sin lojala livvakt. Så fort Rees-Jones landade hemma i England, fortfarande nedbruten och skadad, hämtades han av Al Fayeds folk. Rees-Jones trodde att han skulle köras till ett privatsjukhus för fortsatt vård, bekostad av arbetsgivaren. Istället kördes han till Al Fayeds huvudkontor på Park Lane där en psykiatriker väntade på att få ”bearbeta” Rees-Jones efter ledtrådar som skulle verifiera Al Fayeds teorier. Al Fayed skrek vid åsynen av sin livvakt: ”Det är hemskt! Hemskt! Det är ingen olycka, det är mord!”.

Mer än en romans

Foto: låg i bilen I bilvraket hittades ringen för 1,5 miljoner kronor som Dodi Al Fayed gav Diana kort innan olyckan. Foto: AP

För enligt Mohamed Al Fayed var förhållandet mellan Diana och Dodi mer än bara en romans. Al Fayed påstod att paret beställt förlovningsringar från exklusiva Repossi´s i Paris och bett juveleraren att skicka ringarna till hotell Hermitage i Monaco där Dodi och Diana hämtade upp dem under yachtsemestern. Deras plan var att dagarna efter Parisvistelsen åka tillbaka till London och deklarera sin förlovning samt avslöja att Diana var gravid. Dodi var muslim och att han och Diana planerade att starta familj tillsammans var inte bara opassande – det var ett hot mot rikets säkerhet. Därför ska ”enstaka element” i brittiska MI6 fått i uppdrag att avrätta Diana. Ordern ska ha kommit direkt från kungahuset – och från prins Philip.

Få tror att Al Fayeds historia stämmer. Obduktionen visade att Diana inte alls var gravid. Men visst finns märkligheter kring hennes död. Exempelvis kördes paret alltid av Dodis privatchaufför, Philippe Dourneau. Varför Henri Paul just denna kväll ställde upp som chaufför är oklart. Al Fayed har hävdat att han kan bevisa att Henri Paul var inblandad i ”attentatet”. Han menar att det finns vittnen som både kan bekräfta att Henri Paul inte var berusad då han satte sig bakom ratten och att Mercedesen inte alls kördes för fort, utan i normal hastighet. Att Pont d’Alma-tunneln är en omväg till Dodis lägenhet såg Al Fayed också som en bekräftelse. Varför inte ta den kortaste vägen hem?

Hjärtat stannade

Foto: ung skönhet Diana var 19 år när prins Charles blev förälskad i henne. Foto: REUTERS

Andra uppgifter – om de är sanna låter vi vara osagt – som fått konspirationsteoretiker att gå i spinn gäller Dianas färd i ambulansen. Den ska ha tagit längre tid än nödvändigt. Ambulansen var toppmodern och hade alla möjligheter att kontakta sjukhuset med nödvändig information före ankomst. Ändå fanns ingen hjärtspecialist på plats, och den nödvändiga utrustningen för hjärt- och lungräddning var inte klar att användas trots att Dianas hjärta stannat två gången under färden.

En annan tveksam uppgift är att Diana, regelvidrigt och på order av prins Charles, balsamerats från höften och uppåt innan obduktionen genomfördes. Formaldehyden från balsameringsprocessen ska ha förhindrat en fullständig obduktion av kroppen och omöjliggjort ett avslöjande om eventuell graviditet.

En annan teori kring Dianas död säger att hon själv iscensatt olyckan men att något gick snett. Diana hade tröttnat på att leva sitt liv i tabloidtidningarna och såg som enda utväg att ”dö” för att få leva i fred på hemlig ort.

En tredje teori säger att Dodi var målet för ”attacken”. Hans far hade, i egenskap av framgångsrik affärsman, skaffat sig en mängd fiender.

Teorierna lär förbli teorier. För det som bekräftats är att olyckan inte var något annat än just en olycka. Orsakad av att föraren körde för snabbt och var berusad, inte av jagande fotografer eller mordiska fundamentalister som agerade för rikets säkerhet. Men historierna vägrar dö. Kanske för att Dianas liv var som den typiska sagan – fast med ett olyckligt slut.