"Är reklambranschen en vit man?"

RELATIONER

Belinda Olsson möter dem som har makt över våra liv och tankar. Idag, prisbelönade copywritern Anna Qvennerstedt.

Foto: Jag frågar Anna om hon inte kan hitta på en slogan till vårt möte, men nej, hon gillar inte slogans. Så jag hittar på en passande i stället: "Belinda & Anna - ditt salt på frukostägget". "Oväntad, inte så klyschig", berömmer Anna.

Det har regnat priser över dig och du nämns ofta i branschtidningar. Slipper du skriva dumma reklamtexter till diskmedel nu?

— Jag har råkat hamna i en nisch där jag jobbat mycket med just samhällsinformation. Det började med Bris och sedan har det blivit allt från Alkoholkommittén till regeringens Flicka-projektet. Jag har inte ställts inför att jobba med något som jag inte tror på.

Måste man tro på kunden/produkten?

— Jag måste det.

Det låter snobbigt.

— Jag tror bara att det är därifrån som inspirationen kommer. Det går att jobba ändå men blir nog sämre resultat.

Vad skulle du tacka nej till?

— Tobak går bort. Och med tanke på att jag jobbat mycket med Alkoholkommittén skulle det kännas svårt att jobba med ett bryggeri som vill marknadsföra sig aggressivt.

Hur tycker du att din bransch framställer kvinnor?

— Det kunde göras bättre många gånger. Roten till den onda tror jag är att när man till exempel ska göra en reklamfilm så har man väldigt kort stund på sig, kanske 30 sekunder att berätta en hel historia, och då blir det tacksamt att använda stereotyper.

Det finns inga reklamare i den allmänna samhällsdebatten i dag. Varför?

— Det är en jättebra fråga. Det dyker väl upp någon då och då som tar för sig lite, men just nu är det stiltje... jag vet faktiskt inte varför.

Är du för eller emot en lag mot sexistisk reklam?

— Jag tror inte på lagstiftning, dessutom blir branschen långsamt mer medveten. Men visst, man önskar att branschen själv drev debatten.

Men då undrar jag ändå, skiter reklambranschen i det? Ni med inflytande, var är ni?

— Ja" medvetenheten om problemet är inte så enormt hög ännu. Men sen kan jag tycka att det finns en viss självsanering inom reklamen också. I processen mot en färdig kampanj är det många diskussioner och jurister kollar på det och kampanjer förtestas, vilket i och för sig kan vara av ondo också för det slätar ut det som är spetsigt. Och reklam är inte den största boven heller tycker jag, många övertramp sker i tv eller i tidningar.

Kan man säga att reklambranschen är en vit man?

— Vit framför allt. Det blir fler och fler tjejer men det är oerhört få med invandrarbakgrund. Det ser likadant ut när man tittar på vilka som söker till reklamskolorna.

När jag gick på RMI-Berghs (reklamskola i Stockholm) såg alla killar likadana ut, som Felix Herngren typ.

— Det är en svaghet för branschen att vi är så homogena. En stor del av svenskarna har ett annat ursprung och det är en stor målgrupp.

Sover din bransch vad gäller mångfald?

— Ja, det tycker jag. Det finns ingen diskussion alls kring det.

Skulle det gå att använda "miljon-svenskan" i en kampanj?

— Absolut, i rätt sammanhang, för rätt uppdragsgivare.

Hur kan vi konsumenter påverka reklamen? Ge några tips?

— De gånger man får reaktioner från allmänheten, det händer tyvärr rätt sällan, då tas det på väldigt stort allvar. Till Flicka kom tusentals mejl och vi fyllde en hel vägg på vår byrå och alla läste. Vi vill verkligen veta vad folk tycker. Att det bara kommer en gubbe med en powerpoint-presentation och talar om hur kampanjen gick är inte alls lika kul.

Vem är Sveriges bästa copywriter?

— Om jag ska välja en enda person säger jag min kollega Jakob Nelson.

Inte du?

— Nä. Jag har hamnat i ett läge att jag lyfts fram ofta. Det fanns få kvinnliga copywriters när jag började, så det blev en våg som jag red på. Nu finns det många bra tjejer. Men visst, jag är stolt över många saker jag gjort.

Fakta: Anna Qvennerstedt

Läs fler "Belinda tafsar på makten":