Semesterns smarta mat för barnen

RELATIONER

Alexandra Zazzi lär dina barn äta rätt med balans på tallriken

Foto: Sund mat. Alexandra Zazzi och barnen Sebastian och Jonathan komponerar sina måltider enligt tallriksmodellen. ”Allt handlar om rätt balans”, säger mästerkocken.

Larmrapporterna kommer tätt - svenska barn äter fel. Allt fler ungar blir överviktiga och löper risk att bli diabetiker.

Alexandra Zazzi vet hur man undviker fällan:

- Aktivera barnen i matlagningen.

Som mamma till Sebastian, 10, och Jonathan, 8, är Alexandra angelägen om att ge barnen en bra relation till mat och sunda matvanor.

- Det handlar mycket om sunt förnuft och fingertoppskänsla. En stressad livsföring gör det lätt att ta till halvfabrikat och snabbmat, men händer det 365 dagar om året gör man sina barn en otjänst.

- Jag brukar ta till den klassiska "tallriksmodellen". En fjärdedel på tallriken ska innehålla protein i form av kött eller fisk. En fjärdedel ska vara potatis, pasta eller ris och resten ska vara grönsaker. Då kan man inte misslyckas, säger Alexandra Zazzi.

- Det är också viktigt att aktivera barnen i matlagningen så att de får en känsla för råvarorna och känner sig delaktiga. Det har man igen när de blir större och ska laga mat själva.

Satsar på fiberrik kost

Alexandra använder oljor från växtriket, bra grundråvaror och håller hårt på att barnen äter regelbundet. Något som stämmmer väl med de rekommendationer som Rikscentrum för överviktiga barn på Huddinge universitetssjukhus i Stockholm ger:

Laga fiberrik mat.

Undvik mat med socker.

Använd växt- eller fiskfetter.

Regelbunden motion.

- Men var inte rädd för att blanda i kryddor och göra annorlunda rätter. Barn kan ha perioder då de får för sig att de inte gillar vissa smaker, men ge inte upp, det handlar om att vänja sig, säger Alexandra Zazzi.

Smarta recept

Fem fällor att undvika

Agneta Elmegård

ARTIKELN HANDLAR OM