Sexologens heta tips inför semestern

RELATIONER

"Beröring är livsviktig och får oss att känna trygghet och välbefinnande"

Foto: Linn Heed.

”Den blomstertid nu kommer, med lust och fägring stor. Du nalkas ljuva sommar då gräs och grödan gror….” Dessa kära rader förknippar många av oss med skolavslutning, sommarlov, ledighet och sköna stunder tillsammans med människor som vi tycker om.

V arje år är det samma stress att få till semesterlediga veckor, aktiviteter och avkoppling. Trots att vi borde veta bättre, så blir vi lika överraskade varje april/maj. Ett första råd, är att försöka varva ner innan sommaren, så att inte stresskulmen når sin peak precis innan den efterlängtade ledigheten. Kom ihåg att andas och följ mottot ”carpe diem” det vill säga fånga dagen. Inom zenbuddhismen praktiserar man mindfulness, eller medveten närvaro. Att finna ett lugn och en andlighet i tillvaron som tillför oss positiv energi och livsglädje.

Visa omtanke

På sommaren infaller för många en efterlängtad ledighet då vi behöver ladda batterierna och fylla på oss själva med goda ting. När solen, den ljusa årstiden och värmen gör sitt till, så reagerar våra kroppar och sinnen med att producera högre halter av oxytocin eller ”må-bra-hormonet” som får oss att känna mer lust. Låt detta flöde flyta fritt och lägg inga medvetna hinder i vägen. Krav, måsten, prestation och oro är precis sådant som får en växande lust att krympa ihop igen och försvinna.

Beröring är livsviktig och hudkontakten får oss att känna trygghet och välbefinnande. Sex föder sex, och använd din ledighet till att investera i dig själv, ditt sexliv och visa omtanke och kärlek till människor som du uppskattar. Allt sex behöver inte vara marathonsex eller spektakulärt häftigt, men en bra utgångspunkt som ökar chanserna för en skönare upplevelse, är att låta förspelet börja tidigt på dagen. Beröring, smekningar, hångel, en förlängd kyss och små inviter är sådant som får igång kroppen, sinnena och lusten.

Drick vatten och rensa kroppen från slaggprodukter. Varva avkoppling med fysisk aktivitet. Kanske är det här ett drömscenario, men varför inte pröva? Föreställ dig ett morgondopp, så kroppen vaknar till. En simtur över en stilla insjö. Låt den du älskar torka dig med en varm handduk och ömsinta kramar. Frukosten serverad, med morgontidningen redo att läsas. Lite småplock under förmiddagen, där den lugna lunken får meditativa inslag.

Glöm inte fötterna

Till lunch blir det en fräsch sallad med energigivande smoothie, en kopp kaffe och mörk choklad (bra för kärlekslivet). Sedan tar du plats i hängmattan med en skön bok (varför inte med erotiska inslag bara för att höja temperaturen lite extra?). Fruktsallad med härliga afrodidaktiska frukter såsom jordgubbar, mango, körsbär och vattenmelon till mellanmål och drick vatten. En skön eftermiddagsmassage i solstolen. Massagen ökar blodcirkulationen i kroppen och det blir lättare att bli sexuellt upphetsad.

Glöm inte fötterna. Sköna fötter, med bra cirkulation, ger kraftfullare orgasmer! Plockmat till middag, där du och din partner med fördel kan mata varandra. Det är sensuellt, erotiskt och eggande. Sedan är det fritt fram att ta för sig och njuta tillsammans.

Sommaren kan bli precis så underbar och lustfylld som du själv gör den till. Jag har samlat 69 tips som kan hjälpa dig och den du älskar på vägen.

Linn Heed