”Skolan har väldigt sällan legat i framkant”

RELATIONER

Terri Eriksson förstår bakåtsträvande lärare som beordrar klassen skolböcker från -74

Foto: Terri Herrera Eriksson är Wendela-krönikör.

Nästan alla svenska barn har tillgång till dator och internet i skolan, men de får bara använda tekniken någon timme i veckan.

Det är ett solklart tecken på att skolan inte hänger med.

Fast vad är nytt under solen?

Skolan har väl väldigt sällan legat i framkant när det gäller särskilt mycket alls – utom möjligtvis nya pedagogiska metoder.

Frågan är ens om det är skolans uppgift att haka på saker snabbt.

Om det är så som rapporten skriver, att elevernas egen användning av internet på fritiden är 10–15 gånger högre än i skolan, då kanske det till och med finns en poäng att de sitter och bläddrar i halvtrasiga historieböcker om andra världskriget istället för att gå in på Wikipedia och läsa ungefär samma sak.

En pigg och nytänkande lärare borde naturligtvis kombinera den muggiga historieboken med lite surfuppgifter, men av egen erfarenhet (jag har gjort några säsonger som lärarvikare) vet jag precis hur det blir:

”Kom ihåg att ni bara har trettio minuter på er att samla info om andra världskrigets slut! Nej, Suleiman, inte kolla på Britneys video nu. Ni får bara samla information om det vi jobbar med.”

”Fan vad dååååligt! Jag kan väl bara få kolla klart, jag gör klart jobbet ikväll, jag lovar!”

”Nej, det funkar inte med specialregler för dig.”

”Fan vad dååååligt!”

En annan elev:

”Nu är jag klar!”

”Sandra, har du verkligen skrivit fem sidor uppsats på en kvart? Det tror jag inte på.”

”Vaddå? Det är klart jag har. Anklagar du mig för att ljuga, eller?”

Andra ropar: ”Hon har snott hela uppsatsen på sajten mvgplus!”

Sandra: ”Fan vad taskigt att skvallra! För du Filippa har ju sääääkert gjort ditt själv, eller hur?”

Rasmus: ”Nätet stänger ner hela tiden! Kan inte Marcus få hjälpa mig? Han är bra på datorer.”

”Men då hinner ju inte Marcus leta efter den information han behöver.”

Det var kaos i datasalen varje gång och tekniken var undermålig och stod mest och brummade som de billigaste köksfläktarna från IKEA.

Det är efter några sådana sessioner man blir en bakåtsträvande lärare som beordrar klassen att återgå till skolböcker och biblioteksböcker från 1974.

Tråkigt?

Ja.

Men fullt förståeligt i mina ögon.

ARTIKELN HANDLAR OM