Hårdrock tänder köpbegäret

Publicerad:
Uppdaterad:

Pappor shoppar loss när intresset är detsamma

1 av 3 | Foto: Åsa Erlandsson
Blivande rockare? Det hoppas i alla fall pappa Mattias att Lukas ska bli.

Idag börjar Roskildefestivalen. Rockers vallfärdar till Danmark för att kolla band som Slayer och svenska In Flames – och för att trygga återväxten i form av tröjor och bodys i miniformat. För när det gäller till hårdrockskläder för barn är föräldrarna beredda att betala. Inte minst papporna.

Småbarnspapporna har varit påfallande tysta i de senaste årens häftiga diskussioner om shoppinghysterin kring barn. Istället är det mammorna som stått i skottlinjen för kritiken mot att köpa dyra märkesplagg till bäbisar. Men faktum är att många pappor är minst lika beredda att hala fram plånboken när det handlar om kläder som symboliserar deras egna intressen, som hårdrock och sport. Eller som en butiksägare sade: ”Det är bara att ta en body och smacka på en logga så kommer papporna rusandes och är beredda att betala nästan vad som helst.” Det som i vanliga fall kostar några tior på Åhléns säljs för uppemot 200 kronor bara det står ”Motörhead” eller ”Hammarby” på framsidan.

Intresset exploderade

Ta bara min sambo. I höstas fick vi vårt första barn och sedan dess har Mattias Nilsson, 35, gjort några pliktskyldiga vändor till H&M:s barnavdelning. Först när vi åkte till festivalen Sweden Rock vaknade plötsligt ett tidigare helt dolt shoppingintresse. Han dök in i det ena klädesståndet efter det andra och lade både tid och pengar på att hitta rätt Dio-tröja till Lukas, 8 månader.

– Det är kul att ha sånt själv när man går på konsert, men ännu roligare att se Lukas i dem. Dessutom är det coola kläder och då är det roligare att handla, säger han.

Visst är det dyrt, men det tycker han är värt.

– Jag skulle inte lägga så mycket pengar jämt, särskilt som han växer ur grejerna direkt, utan det är bara någon gång ibland.

Handlar det också om att impa på andra föräldrar?

– Ja, för att visa hur töntiga syntarna är och att Lukas är Priest-fan. Nejdå. Visst är det roligt att andra ser, men det är inte huvudsaken. Det är att man själv tycker det är kul.

Intresset ökar

Gyp Casino, före detta trummis i bandet Hanoi Rocks, har den lilla affären Dist Box på Skånegatan i Stockholm som till stora delar bygger på hans egen skivsamling. Utanför hänger små, små hårdrockströjor som fungerar som inkastare.

– Det börjar med en barntröja. Sedan kommer de tillbaka och hittar skivorna i hyllorna, säger han.

Butiken har bara funnits i ett år, men han märker redan att intresset för hårdrockskläder för barn ökar och ökar.

– När man kommit upp i åldern och inte själv vill ha de här tröjorna på sig men fortfarande brinner för musiken, köper man till barnen för att ändå visa att man är en gammal punkrockare.

Medan mammorna dominerar de vanliga barnklädesaffärerna, är det ungefär lika många mammor och pappor som köper små rocktröjor. Gyp Casino tror att många killar avskyr att gå in i stora köpcentrum eller leta efter barnkläder längst in på H&M. Då är det lättare att sticka in näsan i en liten specialbutik, köpa en tröja som står för något mer än bara ett plagg, och samtidigt hitta något till sig själv.

Doppresenter

Andra kunder är mor- och farföräldrar och grabbgäng som är på jakt efter en doppresent i sista sekunden.

– De brukar ha kul när de handlar och ofta uppstår rätt roliga diskussioner som att ”Nej, vår son är väl ingen mes heller!” och intensiva debatter om det ska vara punkrock eller hårdrock.

Vissa är kritiska mot att hänga sina egna intressen på barn som inte kan välja själva. Vad tycker du?

– Om barnet kunde välja skulle det säkert ta det där Motörhead-monstret! Vi har en tröja med texten ”Problem Child” och först tänkte jag shit, men det är nästan ingen som vill lämna tillbaka den. Folk tar det för vad det är, säger Gyp Casino.

”Problem Child”, en låt med AC/DC, är ett exempel på ordvitsandet i branschen. Man kan nästan tro att Arne Hegerfors ligger bakom populära tryck som ”Two minutes to bedtime” och ”I wanna WALK!”, texter som leker med kända låttitlar. Dist Box försöker hitta lite mer ovanliga tröjor än de vanligaste och en storsäljare är Jonathan Richmans band ”The Modern Lovers” komplett med hjärta och pussmun. Ett tag hade de också en punkrock-badanka, men den tog slut direkt.

Fotbollsströjor

Det är inte bara hårdrockare som vill trygga återväxten. Samma gäller sportvärlden. Hammarby Supporterbutik har alltid haft barngrejer och säljer nappar, pyjamasar och tröjor med fotbollslagets logga. Det är vanligt att både mammor och pappor kommer in med sina barnvagnar.

– Givetvis är de Hammarbyare. De har handlat här tidigare och nu vill de kolla vad de kan köpa till barnen, säger Göran Martinsen som jobbar i affären.

– Om man gillar Metallica är det klart man vill se grabben i det. Samma här, man tycker fotbollen är jättekul och vill att barnet ska uppleva samma sak.

Göran Martinsen säger att intresset är stort, inte minst bland killarna.

– Det är ett sådant sug på de här prylarna hela tiden, vi kan ta fram hur mycket som helst.

Det som säljer bäst är en t-shirt med 12 på ryggen i storlek nyfödd och uppåt, och som symboliserar den tolfte spelaren – supportrarna.

Passar på

Mattias Nilsson hoppas givetvis att sonen Lukas ska bli hårdrockare när han blir stor, men man kan aldrig veta.

– Man får passa på nu innan barnet vill bestämma själv vilka kläder det ska ha på sig. Igår såg jag en liten pojke i Nina Turtle-dräkt och det såg inte klokt ut. Som Skalman med grön flytväst.

Lättare att köpa en rocktröja

Måste man verkligen locka med killarnas egna intressen för att få dem att köpa barnkläder?

- Jag tror det snarare handlar om vem som har huvudansvaret hemma, säger Mats Berggren, pappagruppsledare i Stockholm.

Mats Berggren

Hårdrocksvitsar på t-shirts för barn:

Rockar det inte där du bor?

Lugn - det finns massor med nätbutiker som säljer hårdrockskläder för barn.

Här är några av dem:

Hårdrockare är vi allihopa!

Åsa Erlandsson

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM