Napparna som chockar farmor

RELATIONER

Attityd viktigt för föräldrar: Vampyrtänder säljer bäst

1 av 2 | Foto: Christian och Emilie Beckvall har valt en tuff napp med en dödskalle på framsidan till sin son Jonathan.

Sådan förälder, sådan napp.

Frågan om vad bebisen ska ha i munnen håller på att bli mer än en praktisk fråga.

Nu handlar det om attityd.

- Det är ju inte direkt barnen som stannar framför dödskallenappen och skriker "en sådan måste jag ha". Föräldrar som kommer till butiken på en Harley Davidson brukar ha svårt att bärga sig.

Mona Axelsson, butikschef på Babyland, förstår mycket väl varför de nya attitydnapparna säljer bra trots att de kan vara nästan fem gånger dyrare än de vanliga.

"Nostalgi"

- Det handlar mycket om nostalgi. Många av dem som får barn i dag älskar fortfarande sina gamla rockhjältar. Att man bara måste köpa samma typ av dödskallenapp som Jon Bon Jovi låter sin bebis suga på är inte konstigt, säger hon.

Fräcka produkter

Trenden med hårda bebisprylar stannar inte vid nappar. Flaskor med texten "Milk Junkie" och tröjor med budskapet "I love boobs" låter babyn dela föräldrarnas tuffa attityd.

- Vi säljer också lite fräckare produkter men undviker de värsta varianterna. Jag skulle aldrig sätta en napp med ett stort gristryne i munnen på min bebis, säger Angelica Glader på Bonti.

Sten Maigaard, som äger nätföretaget Monsternappen och bland annat säljer bebistrynet, håller inte med:

- Kanintandsnappen och vampyrtänderna säljer bäst. Folk vill ha det mest extrema. Perfekt för att chocka farmor med.

Gösta Westling

ARTIKELN HANDLAR OM