Framtidens modell – en helt vanlig tjej

avHelena Utter

Medieforskare: ”Igenkänning blir allt viktigare”

Lizzie Millers oretuscherade mage gjorde succé.

Och nu byter Tysklands största damtidning ut modellerna mot vanligt folk.

Har världen tröttnat på size zero-modellerna – eller är detta 2009 års fluga?

–?I?dag finns en vanlighetstrend och jag tror inte att den är övergående, säger medieforskaren Anja Hirdman.

Foto: Walter Chin/Glamour
Lizzies valkar sålde När Aftonbladet.se frågade läsarna om de skulle köpa en tidning där ”vanliga kvinnor” är modeller, svarade över 80 procent ja. ”Det vanliga håller på att få ett visst värde – även om det är inom en viss ram”, säger medieforskaren Anja Hirdman.

När mulliga modellen Lizzie Miller, 20, poserade oklädd och oretuscherad i amerikanska magasinet Glamour sålde upplagan slut på nolltid. Ralph Laurens hårdmanipulerade bild orsakade ett ramaskri i bloggvärlden – och modehuset fick be om ursäkt.

Och nu kastar Tysklands största damtidning Brigitte ut fotomodellerna från sidorna till förmån för vanligt folk.

–?Hela modellindustrin är anorektisk. Vi vill ha kvinnor med en egen identitet, säger Brigittes chefredaktör Andreas Lebert till The Guardian.

Anja Hirdman, medieforskare vid Stockholm universitet, är inte förvånad.

–?Mediekulturen som baseras på det vanliga växer hela tiden. Nu ska vi lockas utifrån det vardagliga. Igenkänning blir allt viktigare, säger hon.

En stor realitytrend

Exempel på detta är 90-talets realitytrend som gav oss den nya tv-genren dokusåpa. Jämte den finns nätet där läsarna själva är medskapande i och med bland annat bloggarna.

–?Även i viss reklam kan man se en trend att visa upp det mer ordinära, givetvis i syfte att etablera sig på marknaden. För det är ju det det handlar om, säger Anja Hirdman.

Men är det som ett undantag som Lizzie Miller skapade ett sådant jubel? Eller har vi tröttnat på supermodellerna?

–?Detta är så kopplat till den nya mediekulturen så jag tror att det kommer fortsätta, säger Anja Hirdman.

Av 10?577 läsare på Aftonbladet.se svarar också över 82,8 procent att de gärna skulle köpa en tidning där ”vanliga människor” är modeller. Hermine Coyet Ohlén, chefredaktör för svenska Elle, är ändå inte helt övertygad om den kommersiella potentialen.

–?Personligen skulle jag gilla en tidning med bara vanliga människor. Och det kan jag ju säga – men frågan är om jag faller för det i butik. När det gäller skönhet faller vi för ett likriktat ideal, säger Hermine Coyet Ohlén.

Bara små storlekar

Hon pekar på modebloggarna där vanliga kvinnor visar upp sig i dagens outfit.

–?Titta på dem som är mest lästa, de är ju ursnygga!

Att Elle håller fast vid klassiska fotomodeller är också en praktisk fråga; modehusens provkollektioner kommer i små storlekar.