Nu tar tjejerna över borren

RELATIONER

Byggvaruhusen bygger om för att passa kvinnor

Tjejerna tar över borren, hammaren och målarpenseln.

Och byggvaruhusen bygger om för att passa kvinnor. Satningen lönar sig.

– Sedan i våras, då vi byggde om, har omsättningen ökat med 20 procent, säger Robert Eriksson, marknadschef på Bygg-Ole.

Foto: Kvinnor är en allt större kundgrupp på byggvaruhusen.

Att sätta upp en hylla - hur svårt kan det vara?

Fler och fler kvinnor märker att det inte är svårt alls. De har slutat vänta på att en man ska göra jobbet, och greppar nu själva borrmaskinen.

Under de senaste åren har gör det själv-trenden dragit över Sverige, och den visar inga tecken på att mattas av. En stor del av de nya hemmafixarna är kvinnor, vilket inte minst märks ute på byggvaruhusen.

– Vi har helt klart fler kvinnor i varuhuset i dag, jämfört med för bara några år sedan. Jag tror att det är att hemmet har blivit så viktigt i dag, och många kvinnor är generellt mer intresserade av det, säger Fabian Fredell, marknadschef på Fredells byggvaruhus utanför Stockholm.

Viktigt med helheten

På Bygg-Ole, ett annat av byggvaruhusen utanför Stockholm, har de också märkt av kvinnornas ökande intresse för att göra själva.

– Tapetsera, måla, kakla över diskbänken – det är inte alls ovanligt att kvinnor gör sådant själva idag. Och små, sladdlösa skruvdragare som ligger bra i en kvinnohand säljer jättebra, säger Karin Liljekvist, ansvarig för kök, bad och interiör på Bygg-Ole.

Där har man också byggt om varuhuset för att bättre passa de kvinnliga kunderna. De satsar mer på design och interiörer, bland annat bygger de upp hela kök och badrum, med alla detaljer på plats.

– Kvinnor vill se helheten, hur slutresultatet kan bli. Hur det ska göras är inte det viktiga, utan att det blir gjort – och behövs det så gör man det själv, säger Karin Liljekvist.

Anna Andersson