Relationer

Läsarna: H&M luras

Av: 

Johanna Hellsten

RELATIONER

H&M:s datortecknade fejk-kroppar upprör.

40 procent av Aftonbladets läsare känner sig lurade av klädjätten.

– Det var inte vår avsikt, säger Håcan Andersson, H&M:s presskontakt.

I går skrev Aftonbladet om H&M:s overkliga modeller. Kropparna är hundra procent fejk, ritade i en dator. Därefter har ansiktsbilder klistrats på kroppen.

Absurda ideal

På nätet rasade många över de absurda ideal där inte riktiga kroppar duger – inte ens de välsvarvade modellsmala kropparna.

På Aftonbladets sajt upplevde 40 procent, av nästan 17 000 röster, att de blivit lurade av klädjätten.

– Naturligtvis är det tråkigt om många av Aftonbladets läsare känner sig lurade, det har aldrig varit vår avsikt. Är det så får vi i framtiden vara tydligare med hur vi visar våra plagg i vår shop online, säger Håcan Andersson.

Är det här alltså något ni ska ta upp och diskutera nu?

– Det blir i sådana fall en intern diskussion vi får ta.

H&M uppger att de använder datorkropparna för att kunna visa fler plagg på hemsidan och dessutom visa dem i olika vinklar.

Går inte det med riktiga modellkroppar?

– Det här är bara ett enklare förfarande för oss att visa fler plagg.

Färre modelljobb

För modellbranschen kan datorkropparna få en kraftig inverkan – med risk för betydligt färre jobbtillfällen.

”Modellmamman” Mika Kjellberg på agenturen Mikas har börjat se över vad det kan innebära.

– Vi har märkt av det på senare tid. Än så länge har vi bara observerat fenomenet, men det är klart att man börjar tänka på hur det kan påverka, säger hon.

Publisert: