”Barn påverkas extra lätt av reklam”

RELATIONER

Konsumentförening: McDonalds har byggt upp en hel värld med leksaker, bollhav och trallvänliga melodier

Jan Bertoft på intresseorganisationen Sveriges konsumenter menar att reklam riktad till barn blir allt vanligare.

– På internet är den ofta dold i spel och lekar, säger han.

Sveriges konsumenter undersöker kontinuerligt hur reklamutbudet ser ut i tv, tidningar och på internet i Sverige. Den senaste studien visar att reklamen mot barn finns överallt men framför allt på internet.

Och Jan Bertoft menar att barn påverkas extra lätt av reklam.

– De har svårt att skilja på kommersiella och objektiva budskap, säger han.

Reklamen för ohälsosam mat som chips, läsk och glass är massiv.

– Ofta är reklambudskapet dolt i olika spel och lekar. Hemglass har till exempel uppmanat barn att skicka vidare roliga mejl till sina kompisar, säger Jan Bertoft.

Vill införa policy

Sveriges konsumenter krävde förra året att man skulle införa reklampolicys som förbjuder reklam för ohälsosam mat riktad till barn. Än så länge har ingen policy införts.

– Men reklamen för ohälsosam mat har minskat något sedan dess, säger han.

Jan Bertoft tror att McDonalds reklam påverkar barn i stor utsträckning.

– Företaget satsar enorma summor varje år på reklam och kampanjer. Man har byggt upp en hel värld med leksaker, bollhav och trallvänliga melodier, säger han.

Genom att få barnen att vänja sig vid McDonalds räknar företaget med att de fortsätter äta där även som vuxna.

– Den här typen av varumärkespluggande blir allt vanligare, säger Jan Bertoft.

Vad kan man göra för att undvika att ens barn påverkas av reklam?

– Det massiva reklamutbud för ohälsosam mat som finns gör det svårt för föräldrar som vill lära sina att barn äta sunt. Det man kan göra är att mejla företagen och framföra sin kritik. Får ett företag flera brev med samma kritik måste det ta itu med det, säger han.

”Sverige inte som USA”

Claes Eliasson, presschef på McDonalds Sverige tycker inte att man kan använda en amerikansk studie för att förklara förhållandena i Sverige.

– Amerikanska McDonalds gör reklam riktad till barn. Det gör vi inte här i Sverige. Vi lägger aldrig vår reklam mellan barnprogram, säger han.

På vilket sätt påverkar ni barn genom presenter, lekar och kampanjer?

– Förhoppningsvis tycker de att det är trevligt att besöka McDonalds och vill komma tillbaka. Men det är ju inte reklam, säger han.

Läs mer

Läs mer

Mia-Li Hallengren

ARTIKELN HANDLAR OM