David Beckham barnens hjälte

RELATIONER

Viktigare än leksaker för många sjuåringar

Foto: Heja pappa! Romeo och Brooklyn peppar David Beckham inför matchen mot Trinidad och Tobago.

David Beckhams son Romeo gör tummen upp åt pappa inför matchen mot Trinidad och Tobago. Bredvid Romeo sitter som så ofta storebror Brooklyn.

De är inte ensamma om att dyrka den engelske kaptenen. Sjuåringar är mer intresserade av Beckham än av sina egna leksaker, enligt en studie.

Romeo och Brooklyn Beckham följer nästan alltid pappas matcher. Alltid klädda i lagets färger och i små, små fotbollsskor.

Sönerna är inte ensamma om att dyrka David Beckham. Engelska sjuåringar är mer intresserade av Beckham än av sina egna leksaker. Det visar en varumärkesstudie som presenterats vid universitetet i Bath.

Kändisar viktigast

De brittiska forskarna har undersökt hur skolbarn påverkas av olika företeelser och varumärken. Kunskapen ska användas till att utforma reklam riktad till barn på ett ansvarsfullt sätt.

Resultatet visar att kändisar har avsevärt större inflytande över barnen än exempelvis leksaker eller märkeskläder. Viktigast av alla sport-, pop-, och tv-stjärnor barnen fick bedöma var David Beckham.

– Vi blev förvånade över att även 7-11-åringar var mest intresserade av kändisar. Det säger mycket om vårt kändisbesatta samhälle och stöder tesen om att kändisar har blivit varor som kan konsumeras, säger doktor Agnes Nairn i en kommentar till studien.

Förebild i moralfrågor

Barnen betraktade den engelske kaptenen som en hjälte, men också som en skurk i vissa fall. Oavsett vilket sågs David Beckham som en förebild – bra eller dålig – i olika moralfrågor.

Historien om Beckham som en hårt kämpande arbetarkille tycks enligt forskarna ha berättats för barnen sedan de var mycket små.

Flera av barnen var imponerade av Beckhams förmåga att resa sig efter utvisningen i matchen mot Argentina i VM 1998. En händelse som inträffade då många av dem inte ens var födda.

Karin Lindblom

ARTIKELN HANDLAR OM