Blir du upprörd av H&M-kampanjen?

Publicerad:
Uppdaterad:

Robinson-Emma, AnnBritt Grünewald och Susanna Popova tycker till om H&M-kampanjen

1 av 3 | Foto: Peter Kjellerås
Ann-Britt Grünewald, före detta fängelsechef och numera barnrättsaktivist.

Feminister är inte tillräckligt snygga.

Det är därför de sprayar H&M:s annonstavlor skriver David Mohsen på Aftonbladet debatt idag.

Han anser att de visar vad män tänder på och att ingen kan ändra på det.

Aftonbladet.se frågade några välkända kvinnor och om deras åsikt.Och som bonus har vi en ännu mer välkänd herre.

Susanna Popova, chefredaktör för Moderna Tider:

Blir du upprörd av H&M-kampanjen?

- Nej, det blir jag inte. Jag har kommit upp i en ålder då jag inte hetsar upp mig över ytliga fenomen. Det är en ytlig kampanj, det finns viktigare saker.

Är det för mycket kropp och för litet själ i vår populärkultur?

- Ja, det är därför jag är ointresserad av den. Dessutom har jag upptäckt att män används som objekt precis på samma sätt som kvinnor. Visst är det mänskligt att intressera sig för vackra människor men blir det för mycket blir det urtråkigt.

Vad tänder du på?

- Jag tänder på människor som är skärpta och roliga. En person kan ha ett riktigt smashing utseende, så visar det sig att hon är urtråkig, då försvinner hela intresset.

. Hur skall reklam vara?

- Det skulle till exempel finnas mer tv-program för människor som inte bara vill ha yta. Reklamen ska vara gjord med hjärna. Jag utesluter inte att den skulle visa nakna människor men den ska vara snyggt utgjord och med litet värme.

Ann-Britt Grünewald, före detta fängelsechef och numera barnrättsaktivist:

Blir du upprörd av H&M-kampanjen?

- Det är lika sorgligt varje år att man fortsätter driva så destruktiva kampanjer. Destruktiva för både män och kvinnor, faktiskt. Vad han skriver tyder väl på att han verkligen har gått på hela objektifieringen och sexualiseringen av kvinnor.

Är det för mycket kropp och för litet själ i vår populärkultur?

- Ja. Faktiskt.

Vad tänder du på?

- Mina erogena zoner sitter mellan öronen. Det är det som finns där jag tänder på. Och på människor som har en grundtrygghet och självkänsla.

Hur skall reklam vara?

- Det skulle finnas utrymme för variation eftersom vi människor är så himla olika. De flesta av oss är inte 16 år och väger 40 kilo. Det blir så ensidigt och fantasilöst. Det är som med pepparkaksgubbar som man tar ut med mall, alla blir exakt lika.

Emma Andersson, sångerska och Robinsondeltagare:

- Nej, det blir jag verkligen inte. De har ju alla blandningar, mörka och ljusa och för några år sen hade de den där mulliga modellen, Emma tror jag hon också hette.

Är det för mycket kropp och för litet själ i vår populärkultur?

- Det är väldigt mycket kropp faktiskt. Det är det de säljer på, det är kroppen som säljer. Men det är roligare när var den litet mulligare modellen då blir det så mycket mer personligt. Alla vet vad H&M är, det är en kedja för vanligt folk, då kan de ha mer vanligt folk i kampanjerna.

Vad tänder du på?

- Jag tänder mycket på personlighet. Man behöver inte vara snygg för att ha utstrålning. Det sitter i personligheten.

Hur skall reklam vara?

- Som där hudkrämsreklamen i tv. Den är klockren. Hon sitter där i soffan och prövar en massa olika män. Men det är inte den snygge som håller, till slut smörjer hon fötterna på en helt annan typ.

Vad tycker du Stig Malm?

Är det för mycket kropp och för litet själ i vår populärkultur?

Mer om H&M

Simone Söderhjelm

Publicerad: