Små modelejon ger bra affärer

RELATIONER

Barnklädeskedjornas försäljning går spikrakt uppåt

Modebranschen gick som tåget förra året, i synnerhet barnklädeskedjorna som ökade sin försäljning med 40 procent, enligt en ny rapport.

Svenska föräldrar köpte både mer och dyrare kläder till sina barn.

Foto: Lindex, Kappahl och Åhléns har satsat på att utöka sina barnsortiment och även flera lyxiga butiker för barnmode har dykt upp på marknaden.

– Dels pågår en babyboom och dels klär 70-talisterna upp sina barn mer än tidigare generationer, konstaterar Maya Saksi, chefredaktör på branschtidningen Habit.

– I synnerhet spenderar vi mer pengar på barnen när de är riktigt små.

Habit publicerade nyligen sin genomgång för modemarknaden 2006. I den kan man läsa att de största barnklädeskedjorna ökade sin omsättning med 40 procent till 606 miljoner kronor.

Totalt handlade hushållen kläder, skor och accessoarer för 73,4 miljarder kronor, vilket är en ökning med 8 procent jämfört med 2005. Ett skäl är högkonjunkturen, ett annat den modehausse som pågår.

Till de få förlorarna i fjol hörde postorderföretagen som tappat kunder till butiker som startat egen försäljning på internet. Och det är tydligt att det är tufft att vara enskild butiksägare, fackhandeln tappar mot kedjorna som står för två tredjedelar av den totala försäljningen.

Utvecklingen till trots öppnades 860 nya butiker i fjol. Stora kedjor som Lindex, Kappahl och Åhléns har utökat sitt barnsortiment och lyxiga butiker som Natalie Schuterman i Stockholm satsar på små modelejon.

Mikael Solberg, vd för RNB som äger Polarn och Pyret, bekräftar att intresset för barnkläder är stort.

– Människor som får sina första barn är äldre nu. De har kommit längre i karriären och kan spendera mer på barnen.(TT)

ARTIKELN HANDLAR OM