”Farväl fina Fido”

RELATIONER

Dödsannonser för djur har fått fäste

När Fido eller Missan dragit sitt sista andetag, väljer många numera att förmedla sin sorg via en annons i tidningen. Fenomenet har fått rejält fäste i Sverige, men det råder delade meningar om lämpligheten.

Svenska dagstidningar gör vitt skilda bedömningar.

– Jag kan inte bestämma hur folk ska sörja, säger Vestmanlands Läns Tidnings chefredaktör Elisabeth Bäck.

I hennes tidning har människor kunnat sätta in annonser över sina döda husdjur i flera år, till vissa läsares förfäran.

– Vi har fått synpunkter, framförallt från folk som tycker att det är osmakligt att blanda dödsannonser för människor och djur på samma sida. På sikt kanske djuren får en egen sida, för det verkar mest vara placeringen i tidningen som stör folk, säger Elisabeth Bäck.

Djuren som sörjande

Sydsvenskan säger däremot bestämt nej till djurdödsannonser. Chefredaktören Daniel Sandström förklarar:

– Vi vill inte utan vidare ändra rangordningen mellan djur och människa. Dödsannonserna har en speciell typ av värdighet och vi måste värna den miljön.

Att lista familjens husdjur som sörjande i dödsannonser för människor går däremot bra i Sydsvenskan. Och Daniel Sandström garderar sig:

– Med tanke på hur mediemarknaden ser ut i dag så blir vi ju ständigt mer toleranta och beredda att pröva gränser, säger han.

TT