Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Erling, Jarl

Reklam håll för öronen!

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2000-11-23

Men om fler klagar kan vi slippa tv-skränet

Ånej, nu blir det reklamfilm!

Vi har alla märkt det.

Hur ljudet från tv:n plötsligt skär i öronen när den romantiska långfilmen bryts för reklam.

Men reklamljudet är faktiskt inte högre – bara listigare.

Dags för reklam.

Vi gör oss redo för en ljudchock.

Men volymen ökar inte.

Reklamen görs så att den lurar våra öron.

Många klagar över att ljudet höjs under reklaminslagen.

Och sträcker sig efter fjärrkontrollen för att sänka.

Men kanalerna kör samma ljudnivå hela tiden.

– Det är kompressionen av ljudet som ökar, inte volymen, förklarar Thomas Härmark, stationschef på Kanal 5.

Kontrasten mellan program och reklam är tydlig i till exempel TV4:s Nyhetsmorgon.

Ljudteknikern Maria Warell lider av problemet.

– Under programmet kan jag balansera ljudet. Men sedan kommer reklamen och känns nästan dubbelt så stark. Trots att de elektriska nivåerna är desamma, säger hon.

Vad är det då som gör skillnaden?

I program som Nyhetsmorgon och dokusåpan Big Brother förs lågmälda samtal. Ofta används små mikrofoner för att dessa inte ska synas i rutan.

Det gör att ljudet blir svårt att komprimera utan att bakgrundsljud kommer med, till exempel från fläktar.

Ett reklaminslag kan spelas in i en studio med erfarna skådespelare, kraftfulla mikrofoner och utan störande bakgrundsljud. Därmed kan ljudet komprimeras mycket mer.

Och ett ljud som komprimeras mycket upplevs som starkt.

– Så trots att reklamen håller sig till våra tekniska specifikationer så uppfattar örat ljudet som mycket starkare, förklarar Maria Warell.

Enligt Thomas Härmark ligger mycket tv-reklam nära maxnivån. Men så länge reklaminslagen håller sig inom den tillåtna gränsen sätter kanalen inte stopp.

– Vi säljer utrymme i vår sändning och de har rätt att skrika ut sitt budskap. Men vi för ständiga diskussioner med våra kunder om det här, säger han.

Rent tekniskt skulle det inte vara svårt att hitta en lösning på problemet.

– Alternativet skulle vara att till exempel TV4 skulle sänka reklamen. Det är väldigt enkelt och man skulle få mer balans, säger Maria Warell.

Kanalerna skulle alltså kunna göra något åt det här?

– Ja, absolut. Men då skulle man vara tvungen att ta en diskussion med annonsörerna, säger Maria Warell.

Enligt henne har det förts diskussioner på TV4 om problemet.

– Än så länge har det inte hänt något. Men om fler tittare ringer och klagar så tror jag att det kan hända någonting, säger hon.

Så luras örat

Lena Bergman-Esk