Bränn fett med barnvagnen

RELATIONER

Så kommer du i form efter förlossningen

Ett par rejäla gympaskor. En bra promenadväg.

Och en sovande baby.

Sen är det bara att köra igång.

Så här bränner du fett med barnvagnen!

Foto: Kom i form. Passa på att ta en frisk promenad med vagnen före frukost - men glöm väninnorna. Du ska pinna på så fort att du inte kan prata helt obehindrat.

Visst är det svårare än man tror att komma igång igen sedan man fött barn.

Inte bara för att man ska undvika motion de första månaderna efter förlossningen tills livmodern är läkt. Amning, kolik och förkylningar är några andra jobbiga hinder som sätter käppar i hjulen för nyblivna mammans motionsdrömmar.

Trixa inte med kosten

De flesta kvinnor som fött barn vill förr eller senare komma igång igen. Men många tjejer blir besvikna när de efter ett halvår upptäcker att inget hänt med vikten. Trots att de promenerar varje dag med väninnorna från mammagruppen!

Men var lugn. Det går att hitta formen. Lösningen är att träna fokuserat- med barnvagnen. Och på morgonen !

-Att träna med barnvagn ger ungefär 20-25 procents extra fettförbränning, säger Fredrik Paulún, näringsfysiolog och en av Sveriges främsta kost- och fettbrännarexperter och som bland annat skrivit böckerna ”Allt om fettförbränning” och ”Blodsockerblues”.

-Ett par månader efter förlossningen är en utmärkt period att komma igång. Kvinnans muskler är starkare än normalt och det är bra för motivationen att komma i form.

-Det viktiga är att man inte trixar med kosten när man ammar. Ingen diet och inga kostprogram den närmaste tiden efter förlossningen. Det kan påverka amningskvaliteten och babyn.

Stick ut före frukost

Men hur gör man då?

Först och främst: Gå ut med babyn på morgonen. Före frukost!

Precis när du stigit upp före frukost är det tillfälle då du kan bränna mer fett än annars. Då är blodsockret lågt och insulinnivåerna nästan obefintliga. Den energi du förbrukar kommer inte från maten utan direkt från fettcellerna. Annars bör du vänta två timmar efter måltiden med att träna. Då väntar man tills kolhydraterna lämnat blodet och gått in i musklerna för att bilda glykogen.

För det andra: Promenera länge!

För att få effekt bör du gå ungefär 45-90 minuter. Håller du på längre än 90 minuter riskerar du att förlora muskelmassa.

Går du på kuperad terräng bränner du mer än om du går på asfalt.

För det tredje: Gå fort !

Den vanligaste orsaken till att dina promenader med andra mammor eller hunden inte ger nån effekt är att du gått för långsamt. För att bränna fett bör man träna på en intensitet om ungefär 50-60% av din maximala kapacitet. Du ska inte gå ut för hårt utan lagom flåsigt.

Glöm väninnorna!

Ett bra sätt är att räkna ut din maximala hjärtfrekvens. Det gör du genom att subtrahera din ålder från siffran 220.

Är du 34 år räknar du så här : 220—34=186. Då är 60 procent lika med 108. Alltså bör du ligga på en puls om 100-110 för att uppnå maximal fettförbränning.

Det bästa är att träna med pulsklocka. De finns för runt tusenlappen i motionsbutiker. Annars är ett riktmärke att du ska gå så fort att du inte kan prata helt obehindrat. Glöm väninnorna med andra ord!

För det fjärde: Promenera minst två gånger i veckan och som mest fem.

-Tre gånger är ett bra riktmärke. Tränar du mer än fem gånger kan du bli övertränad och det är inte bra om du ammar, säger Fredrik Paulún.

Här nedan i tabellen kan du se hur mycket energi du förbrukar när du går. Lägg till 20 procent för barnvagnen och du får din aktuella förbränning.

Sen är det bara att ta på dig jympadojjorna!

Så här tränar du med barnvagnen:

Träningsprogram:

...och så mycket förbränner du

Energiförbrukningen räknat i kcal/minut på olika underlag och med olika kroppsvikt. Lägg till 20 procent för barnvagnen!

Ulrika Stenroth

ARTIKELN HANDLAR OM