”De vill att barnen ska synas”

RELATIONER

Många föräldrar drömmer, likt hollywoodfrun Gunilla Persson, om att ge sina barn ett liv i rampljuset.

Ansökningarna till agenturerna rasar in.

– Söktrycket för att bli barnmodell har aldrig varit högre än nu, säger Lennart Höglund, ägare av agenturen Avenuemodeller.

Foto: Gunilla Persson från "Svenska Hollywoodfruar" på TV3, med dottern.

Drömmen om att se sonen eller dottern som stjärnmodell verkar finnas hos många svenska föräldrar.

– Söktrycket för att bli barnmodell har aldrig varit högre än nu. Jag tror att det beror på att det har blivit mer accepterat att visa upp sina barn på exempelvis Facebook, säger Lennart Höglund.

Sammanlagt får Sveriges fem största modellagenturer, som använder sig av barnmodeller, in uppemot 25 000 ansökningar om året från vuxna som hoppas att deras son, lillasyster eller guddotter har vad som krävs för ett liv framför kameran.

– Det viktiga för oss är att vi har en bredd så att vi kan möta våra kunders önskemål, säger Mika Kjellberg, grundare av agenturen Mikas.

Enligt Lennart Höglund på Avenuemodeller får barnen mindre betalt än vuxna modeller, och lönen varierar.

– Men man kan väl säga att ingen förälder hade kunnat leva på att deras barn jobbade som modell i Sverige, det handlar om att de vill att barnen ska synas, säger han.

"Barn ska vara barn"

På hans agentur har man beslutat sig för att välkomna alla barn som söker sig till agenturen.

– Man kan inte välja bort barn. Vi lägger in bilder på alla barn vi får i ett kartotek, sedan är det upp till kunden att bestämma vad de vill ha, säger Lennart Höglund.

Både han och Mika Kjellberg poängterar att det som gör ett barn till en duktig modell är att hon eller han tycker att det är roligt.

– Pushiga föräldrar som ringer och tjatar orkar vi inte med, sådant släpper vi helt, säger Lennart Höglund.

Samtliga representanter från de fem agenturer som Aftonbladet har talat med tycker att det är helt okej att barn används som modeller i reklamsammanhang. Däremot är de överens om att "barn ska vara barn".

– Nere i Sydeuropa kan de vara väldigt förtjusta i att sminka små barn, klä dem i högklackat och till och med sätta cigaretter i munnen på dem. Så skulle vi aldrig arbeta, säger Lennart Höglund.

Tidigare i år rasade såväl stora delar av modevärlden som Englands premiärminister David Cameron över de utmanande bilderna av tioåriga Thylane Blondeau som publicerades i franska "Vogue Enfants". Mika Kjellberg och Lennart Höglund har olika inställning till hur de hade agerat om de fick en liknande beställning från en kund.

– Om föräldrarna är okej med det och det är ett bra forum, som till exempel Vogue hade vårt svar varit ja, säger Mika Kjellberg.

Lennart Höglund blir upprörd när han ser bilden, och tycker att den är på gränsen till pornografisk.

– Bilden är obehaglig. Det här hade vi aldrig tackat ja till, jag tycker att det är ett slag under bältet att ens ställa frågan, säger han.