”Ska vem som helst få öppna dagis?”

avTerri Herrera Eriksson

RELATIONER

Terri Eriksson baxnar över inkompetenta privatpersoner som startar förskolor på eget bevåg

Terri Herrera Eriksson är Wendela-krönikör.

Bästa kompisen hade sonen på ett toppendagis.

Tills i höstas, när förskolan köptes upp.

Då började strulet; ingen pedagogisk plan, massavhopp i personalen (nu är de inne på sin TREDJE omgång personal. På en avdelning med fem anställda har det redan slutat tio personer sedan i september), brist på leksaker och material, ingen schemalagd aktivitet alls, krismöten – ja, ni fattar.

Det visade sig att den som köpt förskolan var en privatperson utan pedagogisk erfarenhet.

Får man göra så? Visst, svarade utbildningsförvaltningen. Det råder fri etableringsrätt på förskolor.

Däremot är det obligatoriskt att ha en pedagogiskt ansvarig.

Därför tillsatte den nya ägaren (efter påtryckningar) Bettan, som visserligen jobbar på krogen och aldrig har arbetat som föreskollärare, men som är utbildad pedagog.

Vid en inspektion konstaterades att förskolan inte uppfyller kraven på barnsäkerhet, planering, pedagogisk verksamhet, personaltäthet och samverkan med föräldrar. Bland annat.

Ändå får den finnas kvar. Det räcker inte med föräldrauppror, att ingen vill jobba där och att förskolan inte håller måttet.

Vad krävs?

En allvarlig olycka innan någon agerar?

Som förälder baxnar jag av att det får funka på det här sättet.

Inte blev jag gladare när jag fick en lapp om att man skulle starta en ny förskola ”i fräscha lokaler” i vårt område.

Finstilt i ena hörnet står det att pedagogiken är baserade på L. Ron Hubbards teorier.

Och en varumärkessymbol för Applied Scholastics.

L. Ron Hubbard är scientologins grundare och vid en närmare koll visade det sig att Applied Scholastics varumärke ägs av ”Association for better living and education” (ABLE), som är en underorganisation till Scientologikyrkan.

Jag har alltså fått en jäkla scientologförskola vid parken.

Underligare blir det när jag ringer förskolan – som försöker mörka sin koppling till scientologerna.

– Nja, vår pedagogik liknar Montessoris. Och vi jobbar med språk. Och Hubbard var faktiskt pedagog.

Vad är syftet med att låtsas vara normala?

Försöker de smygvärva tvååringar till rörelsen?

Även i det här fallet hänvisar utbildningsförvaltningen till ”fri etableringsrätt”, men tillägger att föräldrar gärna får höra av sig om de märker oegentligheter på förskolan.

Underförstått; ”Vi gillar det inte, men kan inte göra något just nu.”

Privatiseringarna skulle ge oss föräldrar valmöjligheter.

I realiteten måste man vara utföra sitt livs grävjobb för att kolla vem som egentligen driver de privata skolorna och förskolorna – och i områden med platsbrist är det nästan omöjligt att byta om man väl hamnat hos scientologerna eller en inkompetent privatperson utan erfarenhet av barn.

Är det bara jag som börjar tröttna?

ARTIKELN HANDLAR OM