Kolla, nu visar de känslor

avHelena Utter

Killarna vågar gråta, söka den stora, eviga kärleken – och lägga ansiktsmask

Foto: Foto: FOX SEARCHLIGHT
NYA ROLLER I bioaktuella ”500 days of Summer” vill Summer (Zooey Deschannel) bara ha kul, medan Tom (Joseph Gordon-Levitt) vill att de ska definiera sitt förhållande och prata om vad de känner för varandra.

På film och tv ägnar sig 2000-talets killar åt det klassiskt tjejiga.

–?Männen i populär­kulturen har blivit mer mänskliga än manliga. Men det behöver inte vara ett tecken på att vi blivit mer jämställda i verkligheten, säger forskaren Niclas Järvklo.

I bioaktuella ”500 days of Summer” är det killen som vill binda sig, medan tjejen bara vill ha kul.

”Vi är unga, vi kan lika gärna försöka ha roligt medan vi kan”, säger Summer till Tom.

Och 2000-talets filmkille är en känslosam person. Även den hårdaste – som maffialedaren Tony Soprano – talar ut hos psykologen.

Niclas Järvklo, idéhistoriker och maskulinitetsforskare vid Stockholms universitet, tycker att trenden är tydlig i populärkulturen.

–?Männen är mer emotionella och mer barnorienterade. Man ser många exempel på fina pappor.

Långt till jämställdhet

I verkligheten har försäljningen av skönhetsprodukter för män ökat stadigt med en boom runt 2006–2007.

Verklighetens män skriver också böcker om relationer.

–?Det är en allmän samhällstrend att vi som individer är mer relationsinriktade, det gäller både män och kvinnor. Vi vill ha många vänner på Facebook, ha bra relationer och mysiga barn, säger Niclas Järvklo.

Men att de traditionella rollerna luckras upp på vissa fronter är inget bevis på att jämställdheten plötsligt tagit ett gigantisk skutt mot lika rättigheter och delat ansvar.

–?Visst ägnar män mer tid åt familjelivet – det har blivit viktigare att vara en bra pappa. Men det finns fortfarande stora problem med jämställdhetsbrister, homofobi och mäns våld i samhället.

–?Och även om många män vill vara duktiga på att laga mat är det inte säkert att de steker fiskpinnarna en vanlig onsdagskväll, säger Niclas Järvklo.

Önsketänkande

Mediebilden av den känslosamme mannen är snarare ett uttryck för våra förhoppningar, tror han:

–?Vi vill ju gärna se oss som jämställda och fördomsfria. Men den här optimismen får inte dölja hur det verkligen är.

Att filmens Summer vill leka rommen av sig medan Tom vill kila stadigt är också ett dramaturgiskt knep.

–?Filmer med ombytta roller har alltid funnits. Och ibland handlar det ju om att man driver med det, säger Niclas Järvklo.