Unga tjejer lockas att köpa porrsmink

avKerstin Danielson

1 av 2 | Foto: Foto: CONNY SILLÉN
”Jag blir superarg” Sara Holm Stålhand, mamma till 14-åriga Linnéa, gillar inte idén på att smink riktad till hennes dotter pryds med Playboy-kaninen.

Nätbutiken lockar unga tjejer att köpa playboy-smink.

Playboys välkända märke – den gulliga kaninen – ska göra jobbet.

– Som mamma blir jag superarg, säger Sara Holm Stålhand i Västerås.

På nätbutikens hemsida kallas Playboy för en ”ikon i den amerikanska kulturen”. Pudret heter till exempel ”Playmate of the year”.

Sara Holm Stålhand är mamma till Linnéa, 14, och Simon, 13. Dessutom arbetar hon som barnombud i Västerås.

– De kallar det ”glamoröst” och ”sexigt” men att det ändå passar ”the girl next door”.

Dottern Linnéa, 14, har zappat in tv-programmet med Playboys grundare Hugh Hefner någon gång.

”En snuskgubbe”

– Han verkar lite konstig, en gammal snuskgubbe. Det är bara en massa tjejer med stora bröst.

Men det lilla märket med kaninen är väl ganska sött?

– De har nog tänkt att unga tjejer ska tycka att det är gulligt. Men jag tycker inte det, inte när jag vet vad Playboy står för, säger Linnéa.

Företaget 11 Group AB ligger bakom nätbutiken eleven.se.

– Många kunder har frågat efter Playboy Beauty. Men jag kan till viss del förstå kritiken, säger vd Michael Gegerfelt.

I går tog eleven.se bort playboy-loggan från sin förstasida.