Föräldrar missnöjda med Försäkringskassan

RELATIONER

”Servicen är dålig”

Var tredje förälder är missnöjd med servicen från Försäkringskassan.

Det visar en undersökning som tidningen Vi Föräldrar genomfört.

”Var tredje förälder tycker att servicen från Försäkringskassan är dålig. Och fler än var tredje tycker att informationen om föräldraförsäkringen är undermålig. Det är förstås inte ett smickrande betyg för en serviceorganisation", konstaterar Helena Rönnberg, chefredaktör för Vi Föräldrar.

Krångliga regler

Föräldrarna är mest missnöjda med de långa handläggningstiderna och bristande service. Föräldrarna anser också att Försäkringskassans information inte är tillräcklig och i kritiken framhålls också att Försäkringskassan har ett oflexibelt och svårtolkat regelverk.

Föräldrarna klagar även på att telefonköerna är orimligt långa.

Satsar på självbetjäning

Det är 1 529 föräldrar som svarat på Vi Föräldrars internetbaserade enkät under november och december 2005.

Försäkringskassan lanserar nu självbetjäning via internet av föräldraförsäkringen genom "Emma-kampanjen" och hoppas därmed kunna erbjuda föräldrarna en bättre service.

TT

ARTIKELN HANDLAR OM