Inga ”boobs” i tunnelbanan

RELATIONER

SL censurerar bh-kampanj

Stora bilder på kvinnor i behå – ja. Men att skriva ”We love boobs” – nej.

I Stockholms tunnelbana tvingas Lindex censurera sina reklamaffischer.

Foto: En av affischerna – med den slogan som SL inte godkänner.

I måndags drog Lindex i gång en stor behå-kampanj. I Stockholm, Göteborg och Malmö kan man nu se stortavlor med kvinnor i behå, och med slogan ”We love boobs”.

Men i Stockholms tunnelbana får inte slogan vara med, detta efter att man på företaget Clear Channel, som äger reklamplatserna på SL:s yta reagerat.

– Nej, vi gjorde den bedömningen att man skulle ta bort texten. Vi har så många trafikanter i den här miljön, och vi vill inte att någon ska ta illa vid sig, säger Björn Holmberg, pressansvarig på SL.

– Vad vi än hade gjort så hade det blivit diskussion – hade texten stått kvar hade ni undrat varför vi tillåter ett så sexistiskt budskap.

”Positivt laddat”

Ulrika Danielsson är informationschef på Lindex.

– Vi tycker förstås att det är tråkigt, och beklagar att det blev så här. Men eftersom SL upplåter så många reklamplatser i Stockholm gick vi ändå med på den här kompromissen, säger hon.

Ulrika Danielsson tycker förstås inte att ordet ”boobs” är nedsättande eller sexistiskt.

– Självklart diskuterade vi ordvalet mycket. Vi tycker att ”boobs” är ett positivt laddat ord, mycket mjukare än till exempel ”breasts”.

Anna Andersson