Även vuxna föredrar mat i McDonaldsförpackningar

RELATIONER

Terri Herrera Eriksson om snabbmaten och förpackningarna

I veckan kom nyheten att amerikanska barn uppfattar maten som godare om den serveras i förpackningar med McDonalds logga. Vem är förvånad?

Även vuxna styrs av matreklam – trots att vi är fåfänga nog att tro att vi inte gör det. Om vi inte påverkades skulle naturligtvis inte företagen lägga ut miljontals kronor på att producera imbecill reklam om kyckling på fredag och fryspizzor som för dig till Italien.

Självklart är barn ännu mer mottagliga eftersom de inte kan se de bakomliggande skälen bakom roliga leksaker vid köp av hamburgare. För en femåring andas McDonalds löften om bollhav, överraskningar och ballonger medan vi tråkvuxna snarare associerar det gula M:et till högt BMI och påföljande diabetes. Inte undra på att barnen tycker maten smakar godare i snabbmatskedjans förpackningar och att vi föräldrar samtidigt drabbas av moralisk panik när vi inser detta sorgliga faktum.

I mina ögon finns det två framtida vägar att gå:

1. Man förbjuder hela skiten. Inte maten i sig, men marknadsföringen. I Sverige har vi förbud mot tv-reklam riktad till barn. Däremot går det fortfarande - trots ständiga larmrapporter om barnfetma - att smälla upp med O´Boyreklam i Kalle Anka, ha roliga seriefigurer på de sötaste yoghurtförpackningarna och sälja snabbmat med hjälp av leksaker. Varför är det alltid den onyttigaste maten som har de roligaste förpackningarna?

2. Alla företag som säljer nyttig mat börjar köra med samma fula marknadsföring. Det skulle vara intressant med en framtid där omslagen till fettfria smörgåsrån ser ut som godispåsar, plastfigurer plaskar omkring i botten på A-filen och GI-restauranger lockar med häftiga lekplatser.

Tills något händer har vi föräldrar bara ett val att göra - det är att rösta med plånboken genom att välja bort översöta Disney-kex, snabbmatskedjor och onyttiga flingor som lockar med diverse trams. Frågan är bara om vi är redo att gå över till trista knäckemackor och hemtrillade köttbullar? Sanningen är kanske att även vuxna föredrar mat i McDonaldsförpackningar.

PS: Ja, jag VET att snabbmatsjätten, i ett senkommet försök att blidka kritiska konsumenter, har lanserat nya Happy Meal-menyer enligt tallriksmodellen. Allt under parollen ”Det ska vara lätt att välja rätt”. Tyvärr är det fortfarande lika lätt att välja ”fel” när du står på en snabbmatsrestaurang som erbjuder flottig cheddarsås till burgaren och glass med både smarties och kolasås som dessert. Jag gör det ännu lättare att välja rätt – i min familj äter vi på andra ställen. Ointressant käk, gapig miljö och dussinleksaker är inte svårt att avvara.

Terri sätter plus

Boken ”Klimatsmart- din guide till en miljövänligare vardag” är perfekt bok för den stressade småbarnsföräldern som ändå vill bli mer medveten. ”Klimatsmart” är lättöverskådlig med information i punktform och föredömligt luftig formgivning. (hjälp –snart behöver jag pekböcker för att hinna/orka läsa något)

Mer från Terri och McDonalds:

Terri Herrera Eriksson ([email protected])

ARTIKELN HANDLAR OM