Har du också fått sockernoja?

RELATIONER

Är det farligt - eller livsnödvändigt?

Socker – gift eller nödvändig näring? Åsikterna går isär.

En sak är de flesta experter överens om: vi mår alla bra av att dra ner på tillsatt socker.

Aftonbladet hjälper dig att sockersanera din familjs vardag.

Foto: Hjälp, det är socker överallt. Men hur farligt är det egentligen?

 Sockerdebatten har fått många föräldrar att börja lusläsa innehållsdeklarationen på allt från bröd och ketchup till blodpudding. Vi jagar de dolda sockerfällorna utan urskiljning. Men det är skillnad på socker och socker: det socker som vi får i oss naturligt via frukt, bröd och mjölk är ett livsnödvändigt bränsle för kroppen. Livsmedel där man har tillsatt extra socker och sötningsmedel klarar vi oss däremot bäst utan.

Tappar aptiten

– Men det är nog svårt för en vanlig barnfamilj att undvika allt socker och jag ser inte heller någon mening med det. Man ska inte vara för extrem – äter man bra mat i övrigt finns det ett litet utrymme även för godis, säger Azriela Marmur, nutritionist på Centrum för tillämpad näringslära vid Stockholms läns landsting.

Problemet är att många barn stoppar i sig så mycket sötsaker och läsk att de tappar aptiten och inte får i sig tillräckligt med näring vid måltiderna. Godis och söta drycker innehåller i regel inga viktiga näringsämnen utan enbart det man brukar kalla för ”tomma kalorier”. Äter man frukt eller bröd får man däremot i sig hela paketet, det vill säga både det socker som ger kroppen en kick plus diverse vitaminer och mineraler.

Barnen blir piggare, håller vikten och lär sig att all mat inte måste smaka sött. Ju tidigare man vänjer barn vid även andra smaker än sött, desto lättare är det att undvika ett psykologiskt beroende av sockerkickar.

Använd sunt förnuft

Hur ska man då förhålla sig till socker som förälder? Ska man agera sockerpolis och lusläsa varje innehållsdeklaration? Dietisten och föreläsaren Annika Unt förespråkar sunt förnuft.

– Jaga gärna det tillsatta sockret i sådant ni äter för att sätta guldkant på tillvaron, men tafsa inte på den vanliga maten, säger hon.

Luddiga beteckningar

Att förlita sig på innehållsdeklarationer kräver numera kunskaper som få vanliga människor har. Tillsatt socker kan till exempel döljas under luddiga beteckningar som ”sockerarter” eller ”utan vanligt socker”. ”Sockerfritt” innebär att det inte får finnas socker, men väl sockeralkoholer som xylitol och sorbitol, i produkten.

Med sunt förnuft kommer man långt:

– Jag blir förvånad när jag hör människor säga att de blivit lurade av det gömda sockret. Det räcker ju med att smaka på exempelvis fruktyoghurt för att inse att det är alldeles för sött. Vi vet ju att yoghurt egentligen ska smaka lite syrligt. Koppla in dina naturliga instinkter och smaka!

Vivvi Toikkanen

ARTIKELN HANDLAR OM