Dagens namn: Naemi, Naima
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Relationer

Experter sågar dejtingsajterna

   ?1,2 miljoner svenskar påstås ragga vid datorn.

   ?I tre dagar granskar Aftonbladets Karin ­Ahlborg fenomenet med sikte på pengarna, ­löftena om att hitta den rätte – och otroheten.

   ?Under tre veckor har hon varit medlem på sex olika dejtingsajter för att hitta fällorna, knepen och oväntade uppvaktningar.

Karin Ahlborg.   Karin Ahlborg.

En garanti för att hitta den rätte, enligt sajterna.

Ren och skär bluff, enligt experterna.

Personlighetstester på dejting­sidorna höjer i alla fall priset ordentligt.

Den stora grejen för dejting­sidorna är att erbjuda personlighetstester och därefter ta ordentligt betalt för att matcha ihop dig med Mr eller Miss Right.

Väldigt praktiskt. Om det fanns någon substans i det hela.

Ju längre tid det tar för dig att fylla i testen, desto mer pengar kan man pungslå dig på, tycks det.

På Parship har man drivit myten om personlighetsprofil så långt att det i princip inte finns mer information om dig, förutom det fysiska som längd, ålder och hårfärg, än en siffra som anger hur väl du matchar någon annan, på oklara grunder.

–?Testet är vår pärla, säger Parships svenska vd Christer Carlberg.

–?Vi är väldigt stolta över det som utvecklats i över 30 år av professor Hugo Schmale vid Hamburgs universitet.

Utvecklaren går inte att nå

Man kan tycka att den som ägnar 30 år eller mer åt att kartlägga personligheter och hur de samverkar i parrelationer skulle ha publicerat en eller annan avhandling eller rapport om denna forskning.

Sanningen är att det inte står ett enda dokument signerat Hugo Schmale som handlar om personlighet eller parrelationer att finna. Hans gärning, beskriven av just universitetet i Hamburg, är att han ägnat sitt yrkesliv åt arbetspsykologi.

Trots att jag misslyckas med att hitta något vetenskapligt arbete så betyder det ju inte att det inte ligger begravet någonstans i Hamburg.

Så jag ringer Hugo Schmale som fortfarande finns på Universitetet, på institutionen för arbetspsykologi. Professor Schmale är inte inne men en kvinna lovar att framföra att jag sökt honom för att fråga om Parship-testet.

Sedan skickar jag ett mail med de frågor jag vill ställa. Mitt andra samtal till Universitetet i Hamburg ett par dagar senare når inte längre än att jag lämnar mitt nummer ännu en gång.

Om det verkligen finns en gedigen, flera decennier lång forskning bakom Parships test är fortfarande osäkert.

En relation är inte ett arbete

Det test som Mötesplatsen tillhandahåller har skapats av en norsk firma, Human Content, som är specialiserad på tester för att hitta rätt person till rätt jobb.

Jag har också sökt testkonstruktören Andreas Narum och bett honom ringa mig om testet utan att jag har fått kontakt.

Knappt ens Mötesplatsen själv verkar fästa någon större vikt vid sitt test eftersom det bara flimrar förbi i ett antal ­”Dagens matchningar” där det går utmärkt både att bo 100 mil från varandra och att avsky den andres vanor eller intressen för att matchas ihop.

–?Det är en helt annan sak att testa någon för ett jobb där man vet förutsättningarna, vad man ska klara av, än att testa någon för en relation, säger Eva Rusz, psykolog och relationsexpert.

Hon går igenom alla tester jag har gjort på de olika sajterna och dömer ut samtliga.

Dyra sajter – få träffar

Hans Gordon, docent i psykologi och med stor erfarenhet av just olika sorts tester är lika bister:

–?De här testerna på dejtingsajterna är att betrakta som en sällskapslek. Man kan lika gärna läsa horoskopet i vilken tidning som helst för att få vägledning.

Det hindrar inte dejtingsajterna från att krydda sitt språk med ”vetenskaplighet”, ”vilar på vetenskaplig grund” eller andra floskler. Det är bara Parship och Mötesplatsen som anger någon källa för sina tester. Övriga, med undantag för E-kontakt och Match.com som inte har något test, är mer diffusa och undanglidande.

Av vem och hur testerna utformats får man aldrig veta.

De tre sajter som gör mest väsen av sina tester, Be2, Parship och Match Affinity, är också de dyraste sajterna. De kostar omkring 500 kronor per månad och begär minst tre månaders medlemskap.

De sajterna är också de där jag får överlägset minst kontakter under mina tre testveckor.

Eftersom de i stort sett bygger på ett mer eller mindre hoplajjat test där ingen bild visas och ingen personlig text möter den som letar utan man får rätta sig efter en steril siffra som anger matchningsgrad, så blir de himla osexiga.

Fast jag väntar med spänning på att någon ska lyckas pussla ihop min personlighetsprofil med någon som starkt påminner om George Clooney.

Jag är helt säker på att vi skulle passa bra ihop.

Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet