Resebolagen som vägrar betala ersättning

Svarta listan visar resebolagen som strular allra mest

RESA

Varje år publicerar resemagasinet Vagabond och Råd & Rön en lista på de värsta resebolagen som vägrar ersätta passagerarna för förseningar och annat strul.
I år toppas den av ett danskt charterflygbolag.

Vagabonds årliga svarta lista görs i samarbete med konsumenttidningen Råd & Rön och i år finns 16 flygbolag, tre resebyråer, ett bussbolag, en sportlägerarrangör, en semesterhusuthyrare och ett hotell med på listan. Flygbolagen är alltså sämst på att göra rätt för sig när passagerarna drabbas av förseningar och inställda flyg.

Enligt en EU-förordning har passagerare som är mer än tre timmar försenade rätt till upp till 5 800 kr per resenär i kompensation. Det här försöker många flygbolag komma undan genom att skylla på extraordinära omständigheter. Men en dom i en brittisk domstol för tre år sedan gör det mycket svårare för bolagen att ducka för ansvar. De kan inte längre skylla till exempel vissa tekniska problem eller kollision med fåglar som ”extraordinär”.

Foto: Getty
Vagabond publicerar varje år ”Svarta listan” som visar de resebolagen som vägrar ersätta passagerare vid förseningar och annat strul.

Vägrar betala ersättningar

I år är det charterflygbolaget Primera Air, som flyger åt Solresor, som hamnar överst på listan. Allmänna reklamationsnämnden tog emot 78 anmälningar mot Primera Air förra året. Primera Air rekommenderas att betala tillbaka 108 579 kr till de drabbade resenärerna.

En stor orsak till att flygbolagens förseningar ökar är att allt fler flyg trafikerar luftrummen och det skapar långa väntetider. I år görs nästan en miljard flygresor till och från flygplatser inom EU, det är tre gånger så många som 1992 då det europeiska flyget avreglerades. En försening leder till en dominoeffekt som påverkar resten av flygschemat den dagen. Det har lett till att många flygbolag fuskar och medvetet förlänger flygtiden i tidtabellerna för att skaffa sig ett utökat handlingsutrymme vid förseningar. På så sätt slipper de betala ut dryga ersättningar till passagerare som inte kommer fram till destinationen i tid.

Läs mer om Svarta listan på vagabond.se

Svarta listan

  1. Primera Air
    12 ärenden som rör inställda och försenade flyg. Totalt vill ARN att företaget ska betala totalt 108 579 kr till de drabbade resenärerna. Men flygbolaget vägrar. Ett av ärendena har drivits vidare till tingsrätt.

  2. Wizz Air Hungary*
    8 ärenden som rör inställda flyg och förseningar. ARN rekommenderar att resenärerna ersätts med totalt 40 248 kr.

  3. Turkish Airlines
    5 ärenden som rör försenade flyg och nekade ombordstigningar. ARN rekommenderar att företaget ersätter resenärerna med totalt 52 595 kr.

  4. Lufthansa*
    5 ärenden gällande felaktiga biljetter, inställda flyg och förseningar. ARN rekommenderar att företaget betalar totalt 42 191 kr i kompensation till resenärerna.

  5. Air China
    3 ärenden som gäller uteblivna flygningar och förseningar. ARN rekommenderar företaget att betala totalt motsvarande 20 800 kr till resenärerna.

  6. Ryanair*
    3 ärenden som rör skadat bagage och inställda flygningar. Totalt rekommenderar ARN att bolaget betalar 51 095 kr i ersättning. Men Ryanair vägrar.

  7. Thomson Airways/ TUI UK & Ireland*
    3 ärenden som rör förseningar. ARN rekommenderar att Thomson betalar totalt 48 000 kr till resenärerna. Men på det örat lyssnar de inte.

  8. Iberia*
    2 ärenden som rör försenat bagage och återbetalning av resa som inte kunnat utnyttjas. ARN rekommenderar att företaget ersätter kunderna med totalt 25 400 kr. Men för Iberia väger svensk konsumenträtt lätt.

  9. Jet2
    ARN rekommenderar att flygbolaget betalar motsvarande 52 000 i ersättning för försenat flyg för en grupp på 13 personer.

  10. NS Travel AB (Ethnic Travel)
    Resenärerna missade flyget på grund av ändrad avgångstid. ARN rekommenderar att företaget ersätter dem med totalt 27 650 kr.

  11. Brussels Airlines
    Kundens flygning ställdes in och ersättningsflyg bokades med annat bolag. ARN rekommenderar att Brussels Airlines ersätter kunden med 23 496 kr.

  12. Eurowings
    ARN rekommenderar att företaget i två ärenden ersätter kunder med totalt 13 696 kr för förstört bagage och för ersättningsresa.

  13. Kiwi.com (tidigare Skypicker.com)
    Flyget till Paris var inställt. ARN rekommenderar att företaget betalar de 10 016 kr som kundens nya biljetter kostade.

  14. Ethiopian Airlines
    De 4 resenärerna blev 29 timmar försenade på sin resa till Kapstaden. ARN rekommenderar att de ersätts med 9 777 kr.

  15. Kiss Airlines
    Flygbolaget tog betalt för biljett som inte var giltig. ARN rekommenderar att företaget ersätter kunden med 9 538 kr.

  16. Norwegian*
    ARN rekommenderar att företaget ersätter resenärer med motsvarande 8 500 kr för inställda flygningar.

  17. Lilla Edets Buss/ Taxi Lilla Edet
    Vinguiden på vinresan till Alsace uteblev. ARN rekommenderar att tre kunder ersätts med tillsammans 8 000 kr.

  18. Roland Lohr Gen Stah
    ARN rekommenderar Täbyföretaget att kunden ersätts med 6 432 kr för ett inställt och ett avbokat hockeyläger.

  19. Iran Air
    Planet försenades 14 timmar. ARN rekommenderar att resenären ersätts med 6 000 kr.

  20. British Airways*
    Kunderna nekades stiga ombord eftersom flygbolaget tagit bort bokningen utan att informera om det. ARN rekommenderar att de ersätts med motsvarande 5 500 kr.

  21. Skepps i Motala AB
    Kunden avbokade den bokade hyrvillan. ARN rekommenderar att företaget återbetalar depositionen på 4 274 kr.

  22. Tripsta.se/Travelplanet 24
    Flyget gick inte och kunden fick köpa en ny dyrare biljett. ARN rekommenderar att bolaget betalar mellanskillnaden på 3 071 kr.

  23. Hotell Maria Eriksson
    Hotellet missade i bokningen och erbjöd i stället plats på annat hotell. ARN vill att kunden ersätts för mellanskillnaden på 1 490 kr. Men hotellet vägrar.

* Företaget fanns med på svarta listan även 2016 och 2017.

Så gjorde resemagasinet Vagabond sin granskning

Syftet är att varna för reseföretag som inte följer Allmänna reklamationsnämndens (ARN:s) rekommendationer. Alla ärenden på listan har bedömts av ARN:s jurister, som kommit fram till att företagen inte har följt de konsumentlagar och -regler som finns i Sverige. Cirka tre månader före publicering kontaktar Vagabond ARN och begär ut alla ärenden där företagen inte följt deras rekommendationer. För att vara säkra på att inget företag hamnar på svarta listan som inte ska vara där kontaktar resemagasinet alla företag och anmälare före publicering och frågar om de har givit/fått kompensation.

ARTIKELN HANDLAR OM