Framtidens flygplan blir – osynligt!

RESA

Genomskinlig kropp ger dig 360 graders utsikt

1 av 4 | Foto: Så här skulle framtidens flygplan kunna se ut, enligt europeiska flygplanstillverkaren Airbus ingenjörer. Med en knapptryckning kan piloten gör flygplanskroppen genomskinlig.

Framtidens flygplan kommer att erbjuda bästa möjliga sightseeing.

Föreställ dig ett genomskinligt plan där du kan se himlen ovanför och allt på marken där under.

Så flyger du år 2050 om Airbus ingenjörer får rätt.

Airbus utvecklingsavdelning gav helt enkelt sina ingenjörer fria händer.

Uppdraget löd: ”Hur ser våra flygplan ut år 2050?”

Lösningarna blev - med dagens mått mätt - sensationella.

Tekniken finns redan

Airbus forsknings- och utvecklingschef Axel Krein lät entusiastisk när han intervjuades av tyska Der Spiegel:

– Framtidens plan kommer att erbjuda en enastående och fri sikt mot de fem kontinenternas alla under så att du kan se pyramiderna eller Eiffeltornet genom det transparenta golvet i flygplanet.

Låter det lite ufo?

Inte enligt Axel Krein.

– Det är helt realistiska visioner om hur planen kommer att se ut 2050. Våra anställda är trots allt verklighetsförankrade. Den goda nyheten är att teknologin för att åstadkomma detta redan existerar.

– Den används bara inte.

Den magiska knappen

Hur blir då planet genomskinligt?

Jo, enligt Airbus ingenjörer ska ett högteknologiskt keramiskt ”skinn” användas i flygplanskroppen. När piloten sedan trycker på en knapp utlöses en elektrisk puls som gör att taket, väggarna och golvet i planet blir genomskinliga.

Det, i sin tur, erbjuder plötsligt passagerarna en 360-gradig utsikt. 2050 års plan är med andra ord inget före vare sig flygrädda eller personer med anlag för svindel.

Krökta vingar

Men möjligheten att se allt från ovan är inte det enda nya ingenjörerna kom fram till.

Stolarna kommer att rengöra sig själva (!) och forma sig efter passagerarens kroppshydda för att erbjuda största möjliga bekvämlighet.

Motorerna hänger inte under vingarna som på dagens plan utan utgör en enda enhet med bränsleutrymmena. Detta leder till betydligt mindre buller jämfört med dagens plan.

Krökta vingar leder till ytterligare bränslereducering.

ARTIKELN HANDLAR OM