Nextjets kunder ovetande om flygstopp

Foto: Johan Nilsson / TT
Flygbolaget Nextjet fortsätter att sälja biljetter trots att de får sin flyglicens indragen av Transportstyrelsen från och med 17 november.
RESA

Nextjet får sin flyglicens indragen från och med 17 november.
Men det vet flygbolagets kunder inte om – och biljetter säljs som om ingenting har hänt.
Nu stämmer Konsumentombudsmannen Nextjet.

Lågprisflygbolaget Nextjet trafikerar 14 destinationer i Sverige och fem i Finland. Från och med den 17 november får bolaget sin flyglicens indragen av Transportstyrelsen.

Men enligt Piteå-Tidningen har inte kunderna informerats om detta och flygbolaget säljer flygbiljetter som aldrig förr.

”Inte riktigt samma sak”

Konsumentverket är mycket kritiskt till det här och har varit i kontakt med bolaget för att få en förklaring och bättring.

– I vårt brev till Nextjet skrev vi att vi ville att man skulle informera kunderna om att man saknar licens från 17 november. Svaret vi fick var att man kunde informera kunderna om att eventuellt kommer en annan operatör att utföra flygningarna efter det datumet. Men det är inte riktigt samma sak, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket, till Piteå-Tidningen.

Men nu stämmer Konsumentombudsmannen, KO, Nextjet.

”Någon information om att bolaget då inte längre får lov att genomföra några flygningar lämnas inte på ett tydligt sätt. Det menar KO som nu vill få ett snabbt domstolsbeslut som tvingar Nextjet att tydligt och klart informera om detta på bolagets webbplats”, skriver KO i ett pressmeddelande.

Gick med storförlust

Anledningen till att Nextjet får sin flyglicens indragen är pågrund av bolagets dåliga ekonomi. Transportstyrelsen är tveksamma till om företaget har vad so krävs för att uppfylla sina åtaganden, skriver Piteå-Tidningen.

Och Nextjet uppges inte ha lämnat in någon ny ansökan om licens heller till Transportstyrelsen.

– Det är dem som Nextjet måste övertyga att de har den ekonomi som krävs för att kunna driva vidare sin verksamhet, säger Lindstrand.

En stämning från Konsumentverket kan leda till att Nextjet får betala vite.

Bolaget som trafikerar ett tjugotal destinationer, varav flera mindre orter i norra Sverige, har en pressad ekonomisk situation. Förra året redovisade Nextjet en förlust på 18 miljoner kronor, enligt TT.

” De konsumenter som eventuellt köper biljetter med utresa och hemresa efter den 17 november riskerar att bli strandsatta på sina respektive destionationsorter och tvingas då att köpa nya hemresor med andra flygbolag”, skriver KO.

Vidtar nu åtgärder

I ett pressmeddelande från i slutet av augusti skriver dock bolaget att dess ägare beslutat under en extra bolagsstämma om att stärka bolagets finanser och gå in med 70 miljoner kronor.

”Nyemissionen innebär att Nextjet AB vidtar de åtgärder som krävs för att återfå sin permanenta operativa licens. Nextjet Sverige AB:s flygningar kan emellertid, beroende på den fortsatta processen, eventuellt komma att utföras av en annan operatör efter den 17 november 2017, vilket i så fall kommer att meddelas”, skriver Bolaget i ett pressmeddelande. Men det står långt ner. Istället läser kunderna på bolagets sajts förstasida att ”detta gör att Nextjet flyger som vanligt, även efter den 17 november” vilket inte stämmer.

Aftonbladet har sökt Nextjet för en kommentar men hittills utan resultat. I stället hänvisar Nextjets pressavdelning till ett nytt pressmeddelande där de skriver att de jobbar på att återfå licensen och att bolaget väntar på besked från Transportstyrelsen.

FAKTA

Här trafikerar Nextjet:

SVERIGE:

Arvidsjaur

Gällivare

Göteborg

Hemavan/ Tärnaby

Jönköping

Karlstad

Kramfors/ Höga kusten

Luleå

Lycksele

Stockholm

Sundsvall

Vilhelmina

Visby

Örnsköldsvik

FINLAND:

Björneborg/ Rauma

Helsingfors

Karleby-Jakobstad

Mariehamn/ Åland

Åbo